برنامه خاصی برای توسعه صنعتی استان وجود ندارد

برنامه خاصی برای توسعه صنعتی استان وجود ندارد

برنامه خاصی برای توسعه صنعتی استان وجود ندارد

 

ایسنا/خراسان رضوی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ما هنوز برنامه خاصی برای توسعه صنعتی استان نداریم و هنوز برنامه‌ای وجود ندارد که مشخص کند استان باید در چه مواردی سرمایه‌گذاری کند.

حسن حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مشکلات پیش‌ روی صنایع کوچک اظهار کرد: ۹۴ درصد صنایع استان را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد. نمی‌توان تاثیر کرونا را به ‌طور خاص بر این صنایع مشخص کرد زیرا قبل از شیوع ویروس کرونا، شاهد کروناهای دیگری چون تحریم‌ها، بروکراسی، دیوان‌سالاری اداری و… نیز بوده‌ایم که این موارد بسیار بیشتر از ویروس کرونا صنعت را فلج کرده‌ است.

وی افزود: مشکل دیگر این است که اگر سرمایه‌گذار در هر بخشی اعلام حضور کند، از او استقبال بسیار خوبی به ‌عمل می‌آید؛ بدون اینکه به عواقب بعدی آن توجهی شود. در حال حاضر چند کارخانه فولاد در استان فعال است اما اگر به طور مثال به ‌جای دادن چند مجوز ایجاد کارخانه فولاد، کارخانه فولاد سبزوار تقویت می‌شد، قطعا نتایج بهتری به ‌دست می‌آمد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر مطالعه کافی برای راه‌اندازی واحدهای اقتصادی وجود نداشته ‌باشد، آسیب‌پذیری واحدهایی که قرار است ایجاد و بهره‌برداری شود، بسیار بیشتر خواهد بود. یکی دیگر از مشکلات استان خراسان رضوی مساله تامین زمین است. بخشی از زمین‌ها متعلق به آستان قدس و بخش دیگر مربوط به سازمان منابع طبیعی و… است. همچنین تغییر کاربری این زمین‌ها پروسه بسیار طولانی دارد که سرمایه‌گذار را خسته و منصرف می‌کند.

حسینی ادامه داد: صنایع کوچک به‌ دلیل اینکه وابستگی کمتری به دستگاه‌ها دارد، از رانت‌های کم‌تری استفاده می‌کند اما صنایع بزرگ به‌ دلیل ارتباط با بزرگان، از مزایای بیشتری بهره‌مند می‌شود.

وی در خصوص افزایش نرخ اشتغال استان در پایان سال ۹۸ گفت: رویکرد سرمایه‌گذارانه و جذب سرمایه‌گذار از زمانی که آقای رزم‌حسینی به عنوان استاندار مشهد انتخاب شد، در استان تغییر کرد و می‌توان در استان، هر روز را به عنوان روز حمایت از صنایع، تولید و اشتغال در نظر گرفت. استان خراسان‌ رضوی در پایان سال ۹۸، علی‌رغم وجود مشکلاتی چون کرونا و…، در تولید خالص اشتغال در کشور درصدی را رقم زد که در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده‌ و نرخ اشتغال استان از حدود ۱.۲ درصد به ۱۳ تا ۱۳.۵ درصد افزایش یافت.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: با استفاده از طرح مثلث توسعه اقتصادی و معین‌های اقتصادی در استان، مدیرانی که آمادگی همکاری با سرمایه‌گذار را نداشتند، موظف به همکاری شدند و استان تقریبا به پیکره یک‌دستی دست یافت که این موضوع از ابتدای انقلاب تاکنون بی‌سابقه بوده‌ است. پیش از این چنین وضعیتی را شاهد نبودیم که دستگاه قضایی، نمایندگان مردم در مجلس، دولت و نهادهای دیگر همه در کنار هم قرار گرفته و دغدغه اشتغال استان را داشته ‌باشند.

حسینی با تاکید بر لزوم افزایش اختیارات استان تصریح کرد: کوچک بودن اختیارات مسئولان استان اجازه نمی‌دهد که استان به نتیجه مطلوب‌تری برسد؛ بنابراین نیاز است که این اختیارات افزایش یافته و از تهران‌نشینان به سمت مشهد روانه شود. البته این به معنای فدرالی اداره ‌شدن استان نیست.

وی در خصوص عدم احیای واحدهای تولیدی عنوان کرد: در چنین شرایطی همین‌ که واحدها در سال ۹۹ به تملک بانک‌ها درنیامد، جای خوشحالی دارد. امروز صنعت مانند بیماری‌ است نفس کشیدنش جای شکرگزاری دارد. در حال حاضر نمی‌توان به مسائلی چون احیای واحدهای صنعتی فکر کرد اما برنامه‌هایی برای پس از اتمام این ویروس و برطرف ‌شدن مشکلات وجود دارد.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *