بررسی مجدد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

بررسی مجدد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
بررسی مجدد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش خبرنگار مهر، علی دهقان کیا در نشست خبری امروز در خصوص تعیین افزایش دستمزد کارگران و بازنشستگان گفت: براساس ماده ۱۱۱ و ۴۱ قانون تأمین اجتماعی، مبنای افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار و همچنین سبد هزینه خانوار تعیین شد.

وی افزود: تورم در سال ۹۷، ۳۲.۱ و در سال ۹۸، ۴۲.۱ از سوی بانک مرکزی اعلام شد که مرکز آمار تورم آن سال‌ها را به ترتیب ۲۶.۵و ۳۴.۸ اعلام کرد که تقریباً ۶ درصد اختلاف تورم اعلام شده از سوی این دو نهاد بود و سبد خانوار را نیز بیش از ۴ میلیون اعلام کردند و براساس این دو مورد، چند وقتی است که افزایش حقوق‌ها را عنوان می‌کنند اما امسال ۲۱ درصدی که اعلام شد با اختلاف یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بوده است.

رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: شورای عالی کار بدون در نظر گرفتن نظر نهایی کارگران، افزایش درصدی را تعیین کرد و بر این اساس دستمزد کارگران شاغل و حداقل دستمزد بازنشستگان تأمین اجتماعی به یک میلیون و ۸۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد.

دهقان کیا با اشاره به اینکه مبلغ بن از ۱۹۰ به ۴۰۰ هزار تومان، حق مسکن از ۱۰۰ به ۲۰۰ هزار تومان و حق اولاد حدود ۱۸۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: پایه سنوات نیز ۱۷۵ هزار تومان اعلام شد که این حقوق برای فردی است که حداقل دو سال سابقه بیمه پردازی داشته باشد. در حالی که حدود ۶۰ درصد کارگران ما قراردادی هستند و حداقل را دریافت می‌کنند و فردی که به تازگی قرارداد منعقد می‌کند حقوقش به دو میلیون و ۴۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد در حالی که عنوان شده حداقل حقوق باید دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد.

وی به حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اشاره کرد وگفت: پایه حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با افزایش ۲۱ درصدی به یک میلیون و ۸۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد که حق بن از ۴۸ هزار تومان به ۶۰ هزا رتومان، حق مسکن از ۲۲ به ۳۰ هزار تومان، حق همسر از ۵۹ به ۶۵ هزار تومان و حق اولاد نیز از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان افزایش یافته است. در مجموع با تمام مزایا حقوق بازنشستگان حداقل بگیر دو میلیون و ۹ هزار تومان می‌شود و با کمک‌های جانبی حدود دو میلیون و ۱۳۰ هزار تومان کل مبلغ دریافتی بازنشستگان حداقل بگیر در سال جاری است.

رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران با اشاره به اینکه سبد هزینه خانوار چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده، گفت: به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه بازنشستگان لشگری و کشوری در سال جاری کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق نمی‌گیرند که برای گروه‌های یک تا ۲۰ آنها نیز افزایش‌هایی از یک میلیون و ۱۴۲ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که علاوه بر این مبالغ، حدود ۷۰۰ هزار تومان برای همسان سازی بازنشستگان کشوری و لشگری به حقوقشان اضافه می‌شود.

وی به تبعیض آشکار میان بازنشستگان تأمین اجتماعی لشگری و کشوری اشاره و تصریح کرد: دولت اعتبارات ویژه ای برای آنان در نظر می‌گیرد و حقوقشان بیشتر از بازنشستگان تأمین اجتماعی است و این تبعیضی است که برای بازنشستگان صورت می‌گیرد.

به گفته وی در زمان جنگ، ۶ سال افزایش دستمزد نداشتیم چون مملکت دچار مشکل بود و کسی اعتراض نکرد اما در حال حاضر که تفاوت حقوق بازنشستگان ما با لشگری و کشوری‌ها یک میلیون تومان است و همچنین بیمه تکمیلی آنان بسیار بیشتر و بهتر از ما است، تبعیض‌ها در یک نظام، بازنشستگان ما را به هم ریخته و ما نمی‌توانیم آنان را توجیه کنیم.

دهقان کیا گفت: از شورای عالی کار انتظار داریم حداقل حقوق بازنشستگان و کارگران را به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برساند که این بدون همسان سازی است.

رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران به اعتراض‌هایی که بعد از تصمیم شورای عالی کار از سوی بازنشستگان انجام شده اشاره و خاطرنشان کرد: پس از آنکه نماینده کارگران به خاطر افزایش ناعادلانه حقوق بازنشستگان دستورالعمل نهایی را امضا نکرد اعتراض‌هایی از سوی جامعه بازنشستگی انجام شده و در نهایت بعد از جلسه نهایی یک جلسه دیگر نیز با نمایندگان شورای عالی کار برگزار و قرار شده مجدداً افزایش دستمزد بازنشستگان بازنگری شود که امیدواریم نتیجه خوبی برای ما داشته باشد.

وی ادامه داد: در هر صورت ما حقوق کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را نمی‌پذیریم و اعتراضات گسترده‌ای نیز انجام خواهیم داد و برای گرفتن حقمان به کف خیابان‌ها خواهیم رفت.

رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران با اشاره به اینکه دولت ما را به عنوان ناتنی می بیند، تصریح کرد: سرانه درمان ۴۲ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت داده می‌شود در حالی که حق بیمه شدگان است که سرانه درمانشان به تأمین اجتماعی برود.

دهقان کیا درخصوص پذیرش بیماران کرونایی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی تأکید کرد: حدود ۱۲ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی خدمات دریافت کرده‌اند در حالی که دولت ریالی به تأمین اجتماعی پول نداده است.

وی همچنین در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، گفت: با پیگیری‌هایی که انجام شد وامضای ۶۴ نماینده در نهایت قرار شد بخشی از بدهی دولت (۵۰ هزار میلیارد تومان) در سال جاری به تأمین اجتماعی پرداخت شود که ۳۰ درصد این مبلغ باید برای همسان سازی هزینه شود.

رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران ادامه داد: از دولت انتظار داریم همانطور که برای افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری اعتبار می‌دهد هر چه سریع‌تر اعتبار مربوط به همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را نیز پرداخت کند که حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان می‌شود که انتظار داریم در اسرع وقت این مبلغ را به ما بدهند.

دهقان کیا با اشاره به اینکه برای پرداخت حقوق فروردین بازنشستگان با کسری ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی مواجه است که این مبلغ در سه ماهه اول امسال به ۱۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد، اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که به دلیل شیوع کرونا برای کارفرمایان ایجاد شد، قرار شده تا سه ماه کارگاه‌های کوچک و زیر ۵۰ نفر از پرداخت بیمه پردازی معاف شوند و بعد از آن به صورت اقساط بیمه خود را پرداخت کنند و این باعث شده سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت حقوق و دستمزد با مشکل مواجه شود. بنابراین از دولت می‌خواهیم که ۵۰ هزار میلیارد تومان را بدهد تا تأمین اجتماعی برای پرداخت‌ها با مشکل مواجه نشود.

رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: حتی اگر یک روز حقوق بازنشستگان به تأخیر بیفتد با توجه به شرایط زندگی و مشکلاتی که دارند، فشار زیادی به آنان وارد می‌شود و ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد.

وی به بدهی دولت به تأمین اجتماعی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر دولت حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است و بدهی جاری دولت در سال جاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که باید در جهت پرداخت آنها اقدام کند که مکلف شده بدهی خود را تا پایان برنامه ششم به صفر برساند اما امسال که سال سوم اجرای برنامه ششم است، متأسفانه دولت هنوز مبلغی از بدهی‌های خود را پرداخت نکرده و تخلف قانونی و قانون گریزی دیده می‌شود.

دهقان کیا در مورد واگذاری شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) نیز خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس، ۳۰ درصد این شرکت را نگه داشته و مابقی را بفروشد به طوری که سهام داری کند اما در حال حاضر شرکت شستا از زیرنظر مدیرعامل تأمین اجتماعی خارج و مستقیماً با وزیر کار در ارتباط است در حالی که در گذشته اینگونه نبود و هلدینگ صبای شرکت شستا را هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در بورس به فروش رساندند. پالایشگاه لاوان را بابت بدهی به بانک رفاه واگذار کردند. در حالی که ذخایر سازمان تأمین اجتماعی جز اموال حق الناس بیمه شدگان است که باید حفظ شود و مسئولین امانت دار آن هستند در حالی که هر روز به دلیل عدم پرداخت‌های خود آن را می‌فروشند. اگر این روند ادامه یابد در آینده بیمه شدگان دیگر چیزی ندارند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *