بخش اعظمی از ضلع جنوبی گنبد سلطانیه خواناسازی شده است

بخش اعظمی از ضلع جنوبی گنبد سلطانیه خواناسازی شده است

میرموسی انیران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اجازه کاوش فقط توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در حرایم مربوطه صادر می‌شود، گفت: این کاوش‌ها نیز بر اساس نیاز و درخواست میراث‌فرهنگی استان‌ها انجام و نسبت به این کار اقدام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در داخل گنبد تاریخی سلطانیه ۱۷ فصل کاوش از سال ۶۸ تا ۸۸ انجام شده است، افزود: بعد از انجام کاوش در یک هکتار از این مجموعه، فضاهای شهری و شهرسازی دور ایلخانی نمایان شده که در ادامه نیاز به کاوش ۱۲ هکتار دیگر از این مجموعه داریم.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه تصریح کرد: بی‌شک با انجام کاوش‌هایی در دروازه جنوبی این مجموعه که درخواست برای این کاوش‌ها نیز داده شده است، تا حدود زیادی به ارتباط دروازه شمالی و جنوبی پی خواهیم برد.

بخش اعظمی از ضلع جنوبی گنبد سلطانیه خواناسازی شده است

 

انیران با اشاره به اینکه زنجان به لحاظ قرارگیری در منظقه سرد، معمولاً هر ساله از آغاز سال جدید تا پایان تابستان، میزبان گردشگران در نقاط مختلف استان است، ادامه داد: با اقداماتی که در مجموعه گنبد سلطانیه صورت گرفته است، تلاش شده تا میزبانی خوبی از گردشگران داخلی و خارجی به عمل آید اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، تقریباً برای اولین بار بود که در فصل حضور گردشگران، درب‌های گنبد به روی گردشگران بسته شد.

وی با بیان اینکه با وجود شرایط کرونایی در کشور، تلاش کردیم تا با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و نیز حضور دو سوم کارکنان این مجموعه، کارگاه‌های مختلف در حریم گنبد را فعال نگه داریم، اظهار کرد: از جمله این کارگاه‌ها، مرمت دروازه شمالی و نیز مرمت مرحله چهارم قطعه جنوبی گنبد سلطانیه بود که هم‌اکنون در حال انجام است.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر تلاش کردیم با استفاده از توان داخلی، ضلع جنوبی را احیا کنیم که امروز این اتفاق رخ داده است، بیان کرد: امروز بخش اعظمی از ضلع جنوبی گنبد سلطانیه خواناسازی شده و فقط برج ضلع جنوب‌شرقی باقی مانده که دلیل این امر نیز متفاوت بودن تزئینات آن با تزئینات سایر بخش‌ها بوده است.

امسال بحث مسیرسازی و خواناسازی برای ورود به شهر سلطانیه به اتمام خواهد رسید

انیران افزود: سنگ‌تراشان این مجموعه در سال گذشته بخش اعظمی از سنگ‌هایی را که با سایر بخش‌های برج متفاوت بود را مهیا کرده و به محض مساعد شدن شرایط جوی برای فعالیت در فضای باز، مرمت آخرین برج مجموعه نیز انجام خواهد شد. همچنین امسال بحث مسیرسازی و خواناسازی برای ورود به شهر به اتمام خواهد رسید.

وی در ادامه با یادآوری اینکه شهر سلطانیه امروز نیاز به محلی برای عرضه صنایع‌دستی استان دارد تا بتوان این محصولات را در پایگاه میراث جهانی عرضه کرد، ادامه داد: تحقق این موضوع از این حیث حائز اهمیت است که عرضه صنایع‌دستی استان در پایگاه میراث جهانی سلطانیه جزو مطالبات گردشگران بوده است.

انیران اظهار کرد: در همین راستا و با توجه به تاکیدات وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تلاش می‌کنیم تا موضوع استقرار فروشگاه – نمایشگاه صنایع‌دستی استان در این پایگاه به اتمام برسد، این در حالی است که با فراهم شدن چنین فضایی، قادر خواهیم بود فارغ از بحث عرضه صنایع‌دستی استان، محصولات فرهنگی از جمله کتاب را نیز در این پایگاه عرضه کنیم.
تداوم تزئینات داخلی در هشت ایوان گنبد سلطانیه
مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه از تداوم انجام تزئینات داخلی گنبد سلطانیه که دارای هشت ایوان است، خبر داد و گفت: این کار هم‌اکنون بر روی تزئینات ایوان شمال‌غربی که معروف به ایوان طبقات است، در حال انجام بوده و احتمال اینکه این مجموعه تا پایان خردادماه امسال به اتمام برسد، زیاد است که با اتمام آن می‌توان تصویر کلی از نما داشت.
انیران همچنین به موضوع شکاف‌های ایجاد شده در این مجموعه اشاره کرد و ادامه داد: اولویت اصلی ما در این مجموعه، حفاظت از بخش‌های مختلف آن است، به همین خاطر مقوله نگه‌داری در اولویت بعدی بوده و سپس کارهای مرمتی در این حوزه انجام می‌شود که بی‌تردید در حوزه حفاظت و نگه‌داری همه این موارد از جمله ترک‌های ایجاد شده، لحاظ شده است.
مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه یادآور شد: ساختار بناهایی که با سازه بنایی اجرا می‌شود، ساختاری در طول سال است و باعث ایجاد نشست‌های همگن و ناهمگن شده و همین مسئله باعث به وجود آمدن چنین ترک‌هایی شده و این ترک‌ها در گذشته اتفاق افتاده است، لذا هدف و رویکرد اصلی ما این است که این بنا را از گزندی که احتمال می‌رود از حوزه‌های مختلف متوجه آن شود، حفظ کنیم.
وی با اشاره به اینکه معتقدیم نگاه‌مان به بناهای تاریخی باید همانند یک پیر فرزانه باشد، خاطرنشان کرد: به همین خاطر از گنبد سلطانیه می‌توان به عنوان پدر پیر باتجربه یاد کرد. زمانی که لفظ پدر پیر باتجربه را در خصوص گنبد تاریخی سلطانیه به کار می‌بریم، این بدان معنی است که باید در حفظ و نگه‌داری آن کوشا باشیم؛ چرا که کلام آن آموزنده است و باید از تجربه آن‌ها که چطور توانسته‌اند سالیان سال خود را در کوران مختلف حوادث سرپا نگه دارند، استفاده کنیم.

منتشر شده

در

زنجان

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *