ایران مال بزرگ‌ترین مرکز خرید خاورمیانه

قبل از رفتن به ایران مال حتما بخوانید

ایده ساخت پروژه ایران مال از کجا آمد؟

همانطور که به احتمال زیاد تا الان شنیده‌اید ایران مال تهران، بزرگ‌ترین مرکز خرید خاورمیانه و یکی از پنج مرکز خرید جهان است، اما سوال اصلی اینجاست که چرا اصلا در شرایط فعلی کشور با نوسان ارز و انواع و اقسام تحریم‌ها، ایده ساخت چنین پروژه غول‌پیکری به سر مسئولان زده است. برای درکِ عمیق‌تر این موضوع، بهتر است جواب این سوال را از زبان افرادی بشنویم که مستقیما در پروژه ایران مال دخیل‌ هستند.

موسس ایران مال

بعد از دیدن سازه‌های بزرگ و اجناس گران‌قیمت، معمولا این سوال را از خودمان می‌پرسیم که «کی این همه پول داشته که این رو بسازه!» و اگر به مجموعه ایران مال بروید، شاید با دیدن هر بخش آن یک بارِ دیگر این سوال را از خودتان بپرسید.

نیازی به گفتن ندارد که مجموعه‌ای به عظمت ایران مال نمی‌تواند محصول یک شخص یا مجموعه خاص باشد. آقای علی انصاری (موسس بازار فرش و بازار موبایل) کارفرمای اصلی پروژه ایران مال تهران است.

بانک آینده هم (به مدیریت عامل جلال رسول‌ اف) به عنوان سرمایه‌گذار اصلی و آقای علاالدین میرمحمد صادقی به عنوان رئیس هیئت امنای مجموعه ایران مال در حال فعالیت هستند.

اهداف اصلی تاسیس ایران مال

توجیهِ اقتصادی پروژه ایران مال (در شرایط فعلی) مساله‌ای است که هم در بخش قبلی مطرحش کردم و هم توسط بسیاری از هموطنان در سایت‌های مختلف مطرح می‌شود.

جناب رسول اف (مدیرعامل بانک آینده و سرمایه‌گذار اصلی بانک آینده) اعتقاد دارد که در کل دنیا، زمانی که رکود بر بازار حاکم باشد، بانک‌ها وارد عمل شده و سرمایه‌گذاری می‌کنند چراکه:

  • سرمایه موجود در بانک‌ها معمولا بیشتر است؛

  • سرمایه بیشتری در سطح جامعه با گردش می‌افتد؛

  • ریسک سرمایه‌گذاری کمتر می‌شود.

البته این‌ها تنها دلایل ساخت مرکز خرید ایران مال تهران نبودند. آقای میرمحمد صادقی هم گفته‌اند که همیشه با دیدن چنین امکاناتی در «شیخ‌نشین‌های خلیج فارس» یا همان دبی، به این مساله فکر می‌کردند که چرا باید ایرانی‌ها با این همه سرمایه و زحمت، این امکانات را نداشته باشند و حتی مجبور شوند که جنس‌های «بنجل» چینی را خریداری کنند.

حالا با گرد هم آمدن این افراد، که هر کدام دلایل شخصی خودشان را داشتند، مدتی است که از اولین افتتاح مرکز خرید ایران مال می‌گذرد و اهداف کلیِ تاسیس این مجموعه به صورت زیر هستند:

  • کمک به رشد مالی ایران؛

  • جذب گردشگر از سراسر دنیا و ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی؛

  • آشنایی مردم با فرهنگ و معماری ایرانی-اسلامی.

    مساحت ایران مال یا بازار بزرگ ایران

    حالا که کمی با پیشینه مجموعه ایران مال آشنا شدیم، می‌توانیم وارد جزئیات شده و کمی هم در مورد اندازه مرکز خرید ایران مال دانسته و ببینیم که چند درصد از آن تجاری، فرهنگی، تفریحی و… است.

    مجموعه ایران مال به دو فاز اصلی تقسیم شده است که مساحت فاز اول، ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع و مساحت فاز دوم، ۵۵۰ هزار مترمربع است. همچنین فاز اول درحال‌حاضر (در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۸) افتتاح شده و فاز دوم، به گفته مسئولین، قرار است تا آخر سال ۱۳۹۹ افتتاح شود.

    جالب است بدانید مرکز خرید ایران مال از نظر مساحتِ تجاری، از مرکز خرید ترافورد سنتر (Trafford Centre، سومین بزرگ‌ترین مرکز خرید انگلستان در منچستر) بزرگ‌تر بوده و هم‌رده مالِ آمریکا (Mall of America، بزرگ‌ترین مرکز خرید آمریکا از نظر زیربنا) است.

    امکانات پروژه ایران مال در یک نگاه:

    • مجموعه عمومی و تفریحی: ۳۲ درصد

    • مجموعه تجاری: ۲۵ درصد

    • مجموعه فرهنگی: ۱۹ درصد

    • پارکینگ: ۱۹ درصد

    • هتل: ۵ درصد

    ایران مال کجاست؟ (آدرس ایران مال)

    خلاصه آدرس ایران مال این است: تهران، اتوبان شهید خرازی غرب به شرق، نرسیده به خروجی دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس).

    در این بخش، دو مسیر متفاوت برای رسیدن به ایران مال را برای شما توضیح داده‌ام:
    • راه ایران مال از اتوبان شهید خرازی
    • راه ایران مال از آزادراه تهران-کرج
    اگر برای رسیدن به ایران مال از اتوبان شهید خرازی بروید، در اواسط مسیر، تابلوهای قهوه‌ای رنگ ایران مال را خواهید دید که شما را به سمت پارکینگ بیرونیِ مجموعه هدایت می‌کند. اگر می‌خواهید به‌صورت مستقیم وارد پارکینگ داخلیِ مجموعه شوید، بهتر است که از مسیر دوم بروید.

    پیش از رسیدن به پارکینگ، یک ایستگاه اتوبوس مخصوص ایران مال هم به چشم می‌خورد که هنوز به جز تابلو و اتوبوس، امکانات دیگری ندارد.
    اگر می‌خواهید از آزادراه تهران کرج به مرکز خرید ایران مال بروید، فعلا باید از وسیله شخصی استفاده کنید؛ چراکه هنوز هیچ ایستگاه مترو یا اتوبوس برای این مجموعه (در این مسیر) در نظر گرفته نشده است. برای این کار، وارد اتوبان تهران کرج شده و آن را تا انتها بروید. بعد از رد کردن پارک چیتگر، وارد خروجی سمت راست بشوید.

    اگر می‌خواهید مرکز خرید ایران مال را ببینید، فعلا باید از وسیله شخصی استفاده کنید؛ چراکه هنوز هیچ ایستگاه مترو یا اتوبوسی برای این مجموعه در نظر گرفته نشده است. برای این کار، وارد اتوبان شهید همت غرب شده و آن را تا انتها بروید. سپس وارد اتوبان خرازی خواهید شد.

    ایران مال تهران را بعد از رد کردن چیتگر وبام لندخواهید دید. البته بهتر است بدانید که مسیر تهران تا ایران مال کمی پیچیده است و متاسفانه هنوز هیچ تابلویی در مسیر نصب نشده تا شما را تا آنجا راهنمایی کند. پس بهتر است با کلیک بر روی لینک زیر، از مسیریاب تلفن همراه خود استفاده کنید:


  •  نشان دادن مکان روی نقشه

    • تالار آیینه

    • سوغات سرای ایران

    • سرای فیروزه (گالری فیروزه)

    • شربت خانه بازارچه سنتی

    • سرای ابریشم

    • سرای عقیق

    • سرای زمرد

      بیایید کمی داخل ایران مال بگردیم

      اولین تابلویی که از ایران مال خواهید دید، در ورودی مجموعه است که با اسمِ «بازار بزرگ ایران» به چشم می‌خورد. مسیرتان را از زیرِ همان تابلو و روی سنگ‌فرش‌ها ادامه بدهید تا به ورودی پارکینگ برسید. البته بخش‌های ایران مال (سینما، فودکورت و…) در ورودی پارکینگ با تابلوهای راهنما مشخص شده‌اند.

      بخش های مرکز خرید ایران مال در یک نگاه

      • طبقه همکف (G0): مرکز تفریحی، آبنمایش، مسجد، دفاتر اداری مال، پارکینگ، ایستگاه تاکسی
      • طبقه اول (G1): هایپراستار، مرکز تفریحی، نمایشگاه خودرو، باشگاه ورزشی، فودکورت، پیست یخ یا همان پاتیناژ

      • طبقه دوم (G2): باغ کتاب (کتابخانه معروف)، بازارچه سنتی (تیمچه حاج علی اکبر)، باغ دیدار، کافه سینما، باغ ماهان، بخش اورژانس

      • طبقه سوم (G3): فودکورت، مرکز تفریحات خانوادگی (شهربازی)، سینما، گالری

      • پشت بام (RG): زمین بازی اسکواش، مجموعه ورزشی، جاده سلامتی، نمایشگاه، پارکنیگ

      لازم به ذکر است که در هر طبقه از ایران مال به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده و در هر بخش، یک پیشخوان با مسئول قرار داده شده است که با نهایت احترام و خوشرویی، شما را راهنمایی خواهند کرد.

      نقشه داخل مجموعه هم در دیوارهای مجموعه نصب شده و به گفته راهنماها، تا چند هفته دیگر بروشورهای کاغذی برای ارائه به بازدیدکنندگان آماده خواهد شد.

      در همه طبقات، دستگاه‌های خودپرداز (ATM) بانک آینده وجود دارد.

      پارکینگ ایران مال

      پارکینگ مجموعه ایران مال برای عموم رایگان است و در سرتاسر پارکینگ، چندین متصدی پارکینگ ایستاده‌اند تا ماشین‌های ورودی و خروجی را هدایت کنند. این پارکینگ ظرفیت ۲۰ هزار خودرو و موتورسیکلت را دارد و در هر ساعت، ۸ هزار خودرو می‌توانند ورود و خروج داشته باشند.

      ساخت و ساز محوطه پارکینگ هنوز به صورت کامل تمام نشده و در جای جای پارکنیگ هنوز مانده‌های مصالح ساختمانی و داربست‌های دو سه متری دیده می‌شوند. همچنین سقف پارکینگ با کانال‌های کولر پوشانده شده اما هنوز سقف کاذب آن نصب نشده است.


      ساخت و ساز محوطه پارکینگ هنوز به صورت کامل تمام نشده و در جای جای پارکنیگ هنوز مانده‌های مصالح ساختمانی و داربست‌های دو سه متری دیده می‌شوند. همچنین سقف پارکینگ با کانال‌های کولر پوشانده شده اما هنوز سقف کاذب آن نصب نشده.

      اگر نظرات کاربران گوگل (Google Reviews) را در مورد ایران مال تهران بخوانید، خواهید دید که برخی از این دوستان در مورد سردیِ مجموعه گلایه داشتند. درست است که بسیاری از این عزیزان در فصل سرد (بر اساس تاریخِ نظرات) به ایران مال رفته بودند، ولی پارکینگ این مجموعه واقعا نسبت به فضای داخلی سردتر است (ولی این مشکل در داخل مجموعه وجود ندارد).

      همانطور که گفتیم، پارکینگ ایران مال بسیار بزرگ است و اگر در روزهای شلوغ (آخر هفته‌ها) به آن‌جا بروید، ممکن است مجبور شوید که ماشینتان را در نقاط دوردستِ پارکینگ پارک کنید. اگر این اتفاق افتاد، از راهنماهای موجود در پارکینگ بخواهید که شما را به سمت ون موجود در پارکنیگ راهنمایی کند. این ون شما را تا ورودی اصلی طبقه همکف خواهد برد.

      معماری ایران مال

      همانطور که کاربری ایران مال در یک دسته خاص نمی‌گنجد، سبک و هنر استفاده شده در معماری آن هم به همان اندازه فراگیر و متنوع است. یعنی شما اگر این مجموعه را از بیرون ببینید، با یک مجموعه بسیار بزرگ، مدرن و حیرت‌انگیز روبرو خواهید شد؛ بنایی با نمای شیشه‌ای و سنگی که شما را یاد سازه‌های غول پیکر مدرن اروپایی می‌اندازد.

      اما درصورتی‌که وارد بخش‌های مختلف آن شوید، نماها و سبک‌های مختلفی را خواهد دید. برای مثال، با ورود به بازارچه سنتی (تیمچه حاج علی اکبر)، قدم اول‌تان را در تهران و قدم بعدی‌تان را در طهران خواهید گذاشت.

      در کل، معماری مرکز خرید ایران مال از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

      • فرهنگ و معماری ایرانی: که در بخش‌هایی مانند بازارچه سنتی به چشم می‌خورد.

      • فرهنگ و معماری اسلامی: که در مسجد و سایر بخش‌های آن دیده می‌شود.

      • فرهنگ و معماری نوین: که در نمای کلی مجموعه و سراسر راهروها و دکوراسیون واحدهای تجاری استفاده شده و زیبایی خاصی به این تلفیق بخشیده است.


      اگر هنوز وارد بازارچه سنتی ایران مال نشده‌اید، کمی مکث کنید! چرا؟ پیشنهاد می‌کنم قبل از ورود، یک سکه آماده کنید. یکی از آرزوهای مهم‌تان را به خاطر بیاورید و زمانی که وارد مجموعه شدید، سکه را در فنجان آرزوها بیندازید! بله درست خواندید! وسط ورودی بازارچه، یک فنجان نسبتا بزرگ از جنس سنگ ساخته شده که پر از آب بوده و در آن کلی سکه انداخته شده است. شما هم یک سکه به این «فنجان آرزوها» اضافه کنید. از کجا معلوم!؟ شاید آرزویتان برآورده شد.


      مسجد ایران مال

      یکی از اولین جاهای دیدنی ایران مال در طبقه اول، مسجد حضرت محمد رسول الله (ص) است. این مسجد دارای دو ورودی اصلی است:

      • ورودی سمت راست برای بانوان

      • ورودی سمت چپ برای آقایان

      زمانی که وارد مسجد می‌شوید، شاهکار معماری اسلامی استفاده شده، در نقطه به نقطه این محل توجه شما را جلب خواهد کرد. بهتر است بدانید که طرح معماری مسجد حضرت محمد رسول‌الله (ص) الهام گرفته از معماری استفاده شده در مسجد النبی است.

      در همان ابتدا، یک مجسمه بزرگ ساخته شده از مرمر در وسط قرار دارد که به شکل یک فنجان طراحی شده و دقیقا بالای آن، یک لوستر بسیار بزرگ و زیبا وجود دارد و نورپردازی بسیار زیبایی برای ثبت یک خاطره با عکس دارد.

      وارد مسجد که می‌شوید، در ابتدا یک فرش یک تکه ۸۰۰ متری دست‌باف خواهید دید، یکی از بزرگ‌ترین فرش‌های یک‌تکه جهان. چیزی که این منظره را جالب‌تر می‌کند، رنگ‌های سفید و فیروزه‌ای استفاده شده است که به نوعی سقف و فرش را به هم وصل می‌کند.

      در صحن مسجد ایران مال، یک پیشخوان صندوق امانات وجود دارد که مسئول اشیای گمشده کل ایران مال است و اگر احیانا چیزی گم کردید، حتما اول از همه به مسئول امانات اطلاع بدهید. همچنین کفشداری مسجد هم با کمدهای چوبی ساخته شده، اما هنوز قابل استفاده نیست.

      در سراسر ایران مال، چندین ویلچر هم گذاشته شده است. برای استفاده از این ویلچرها باید کارت شناسایی معتبر به همراه داشته باشید. یکی از این ویلچرها هم در همان صحن مسجد (کنار صندوق امانات) موجود است.

      بعد از گفت‌وگویی که با مسئول امانات مسجد داشتیم، مشخص شد مسجد حضرت محمد رسول الله (ص) در آینده قرار است یک امام جماعت داشته باشد و همچنین برنامه‌های متنوع فرهنگی-مذهبی قرار است در آن برگزار شود. البته با اینکه ساخت‌وساز عمرانی مسجد تمام شده، ولی هنوز دیوارهای آن خالی است و قرار است که تابلوهای بزرگی روی دیوارها نصب شود. این مسجد در دهه فجر افتتاح شده است.

      هایپراستار ایران مال

      یکی از واحدهای اصلی ایران مال تهران  که درحال‌حاضر افتتاح شده و در دسترس عموم قرار دارد، هایپراستار ایران مال است. شعبه ایران مالِ این هایپر استار همانند سایر شعبه‌ها، تنوع اجناس بسیار بالایی دارد و تخفیف‌های آن مانند سایر شعب است.

      البته برخی از کاربران که از این هایپر استار دیدن کرده و نظرشان را در دیدگاه‌های گوگل بیان کردند (تقریبا ۲ درصد)، گفته‌اند که هایپر استار ایران مال نسبت به سایر شعبه‌ها نسبتا کوچک‌تر است.

      در همان ورودی هایپراستار ایران مال، بخش مجزایی برای کودکان در نظر گرفته شده که در آن یک مربی، روی صورت کودکان نقاشی می‌کشد و به نوعی سرگرمی ایجاد می‌کند. فضای کودکان روی هم رفته کوچک اما جالب است. استفاده از این بخش برای کودکان ۳ تا ۱۱ سال است.

      یکی دیگر از امکانات هایپر استار ایران مال این است که در همان ورودی، پیشخوان خدمات مشتریان دیده می‌شود و اگر سوال یا مشکلی برایتان پیش آمده، می‌توانید به این عزیزان مراجعه کنید. در تابلوی خدمات مشتریان، قوانین هایپراستار و نیز مدیر شیفت هم اطلاع رسانی شده‌اند.

      اگر کیسه پلاستیکی قبل از ورود به هایپر استار با خودتان دارید، مسئول حراست شما را راهنمایی خواهد کرد تا پلاستیک را برای شما وکیوم کنند. هایپر استار ایران مال در کل، ۴۳ صندوق دارد و ساعات کاری آن به صورت زیر است:

      • شنبه تا پنجشنبه: ۹ صبح تا ۱۲ شب

      • جمعه: ۹ صبح تا ۱۱ شب

      بازارچه سنتی ایران مال (تیمچه حاج علی اکبر)

      یکی از زیباترین بخش‌های مجموعه ایران مال، بازارچه سنتی آن است که با احیای معماری و فرهنگ ایرانی اصیل در دلِ یک مجموعه بسیار مدرن، مانند یک مروارید سفید می‎درخشد. تیمچه حاج علی اکبر در طبقه دوم ایران مال است.

      زمانی که وارد بازارچه می‌شوید، سمت راست سرویس بهداشتی آقایان و سمت چپ سرویس بهداشتی بانوان است. دیوارهای سفید و زیبای مجموعه با طرح‌های سنتی پوشانده شده‌اند و روی این طرح‌ها، با رنگ‌های آبی و قرمز رنگ‌آمیزی شده است.

      نورپردازی مجموعه با لوسترهای بسیار بزرگ انجام شده است. بعضی از این لوسترها از سقف آویزان شده‌اند و چند لوستر زیبای دیگر که شبیه عتیقه هستند، با پایه‌های تقریبا ۱٫۵ متری به صورت ایستاده در گوشه‌وکنار تیمچه دیده می‌شوند.

      اگر هنوز وارد بازارچه سنتی ایران مال نشده‌اید، کمی مکث کنید! چرا؟ پیشنهاد می‌کنم قبل از ورود، یک سکه آماده کنید. یکی از آرزوهای مهم‌تان را به خاطر بیاورید و زمانی که وارد مجموعه شدید، سکه را در فنجان آرزوها بیندازید!

      بله درست خواندید! وسط ورودی بازارچه، یک فنجان نسبتا بزرگ از جنس سنگ ساخته شده که پر از آب بوده و در آن کلی سکه انداخته شده است. شما هم یک سکه به این «فنجان آرزوها» اضافه کنید. از کجا معلوم!؟ شاید آرزویتان برآورده شد.

      بازارچه سنتی ایران مال در کل از بخش‌های زیر تشکیل شده است

    • ساعات کاری بازارچه سنتی ایران مال از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است.

  • تالار آیینه ایران مال

    بعد از ورودی بازارچه سنتی، اگر راهتان را مستقیم ادامه بدهید، وارد تالار آیینه خواهید شد. نما، معماری و چیدمان این تالار الهام گرفته از تالار آیینه مجلس شورای ملی است و برای موارد خاص و تشریفاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

    یکی از دانستنی‌‎های جالب درباره تالار آیینه این است که کارگردانان می‌توانند آن را برای ساخت پروژه‌های هنری کرایه کنند. اما چرا؟ با اولین قدم در تالار خودتان به جواب خواهید رسید چون باورتان نمی‌شود که چنین زیبایی شاهانه که در کاخ‌های سعدآباد و گلستان دیده می‌شود، وسطِ یک مرکز خرید وجود داشته باشد!

    در ساخت دیوارها و نمای تالار آیینه (که همگی از جنس شیشه هستند) بیش از ۴۰ میلیون قطعه شیشه‌ای استفاده شده و ساخت آن چیزی حدود ۲٫۵ سال طول کشیده است. این بخش هم یکی از شاهکارهای معماری اصیل ایرانی به‌حساب می‌آید.

    کفِ تالار، یک فرش دستباف ۱۲۸ متری پهن شده که محصول هنرمندانِ زحمت‌کش نیشابوری است. وسط تالار هم از اشیای عتیقه‌ای استفاده شده که اکثرا از فرانسه و ایتالیا خریداری شده‌اند. جنس برخی از این عتیقه‌ها نقره است و حتی چند اشیای قیمتی هم روکش طلا دارند.

    یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب تالار آیینه این است که درب اصلی آن (که بین ورودی و خروجی قرار دارد) به سبک درهای عهد قاجار ساخته شده و به طرف بالا باز می‌شود. جنس آن هم از چوب است.

    دقت کنید که ورود به تالار با خوراکی و نوشیدنی ممنوع بوده و ساعات کاری آن از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است. به گفته مسئولین، این تالار ممکن است در فصل پاییز برای اولین بار کرایه داده بشود.

    سوغات سرای ایران

    از درب خروجیِ تالار آیینه که بیرون آمدید، اولین درب ورودی در سمت راست برای سوغات سرای ایران است. در این مجموعه می‌توانید انواع آجیل، نبات، شکلات و میوه‌های خشک شده را خریداری کنید. ساعات کاری سوغات سرا هم از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است.

    سرای فیروزه (گالری فیروزه)

    یکی دیگر از بخش‌های دیدنی تیمچه حاج علی اکبر، گالری فیروزه است. در این گالری، آثار تزیینی و نمایشی ایرانی گذاشته شده‌اند. شاید با اولین ورود احساس کنید داخل یک موزه هستید، اما خرید از گالری فیروزه برای عموم آزاد است.

    در این گالری آثاری از گلیم، قلم‌زنی، تابلو فرش، خاتم کاری، میناکاری، فیروزه کاری، سفال همدان، شیشه‌های اصفهان، آیینه، شمعدان، و انواع و اقسام فنجان‌های چای‌خوری و قهوه‌خوری با طرح شاه عباس وجود دارند. در ضمن اگر از اجناس بزرگ این مغازه خرید کنید، نیازی به حمل آن نیست و فروشندگان آن را تا ماشینتان برایتان می‌آورند.

    • ساعات کاری گالری فیروزه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است.

     شربت خانه بازارچه سنتی

    سبک سنتی تیمچه خاج علی اکبر فقط به معماری آن محدود نمی‌شود. ظاهرا در زمان‌های قدیم، به جای کافی‌شاپ‌های امروزی، چای‌سراها و شربت‌‌خانه‌ها بودند که از مردم پذیرایی می‌کردند. در بازارچه سنتی ایران مال تهران هم به رسم قدیم، یک شربت سرای بسیار زیبا وجود دارد.

    کفِ شربت‌خانه با کاشی‌های رنگارنگی پوشانده شده و روی این کاشی‌ها، طرح‌های برجسته بسیار زیبایی وجود دارد. به‌طوری‌که حتی دلتان نمی‌آید روی آن‌ها پا بگذارید. ظرفیت شربت خانه حدودا ۶۰ نفر است و در حال حاضر، فقط ۸ نوع شربت و چای در آن سرو می‌شود. البته به گفته مسئول شربت خانه، در آینده ممکن است بستنی هم به منو اضافه شود.

    اندازه لیوان‌های شربت خانه تقریبا متوسط هستند و بازه قیمت نوشیدنی‌های آن از ۱۲ هزار تومان تا ۲۳ هزار تومان است (این قیمت‌ها در ۲۳ فرودین ۱۳۹۸ یادداشت شده‌اند).

    سرای ابریشم

    این واحد برای فروش انواع لباس محلی در نظر گرفته شده و تقریبا ۹۰ درصد اجناس آن، زنانه هستند. تفاوتی که لباس‌های محلی سرای ابریشم با سایر فروشگاه‌ها دارد، این است که تمامی اجناس آن دست‌بافت بوده و از جنس ابریشم هستند.

    البته ممکن است چنین لباس‌هایی امروزه چندان خریدار نداشته باشند و به همین دلیل، سرای ابریشم بیشتر حالت نمایشی دارد؛ اما خرید برای عموم آزاد است.

    برخی از لباس‌های خاصِ سرای ابریشم بخارادوزی شده‌اند و قیمت بعضی‌ از مانتوهای ابریشمی از ۱۸ میلیون تومان تا ۳۵ میلیون تومان می‌رسد! ساعات کاری سرای ابریشم از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است.

    باغ کتاب ایران مال

    یکی از معروف‌ترین بخش‌های مجموعه، کتابخانه ایران مال (یا کتابخانه جندی شاپور) است. شاید عکس‌های آن را در شبکه‌های اجتماعی دیده باشید. این کتابخانه از کتابخانه موجود در دانشگاه آکسفورد انگلستان الهام گرفته شده است. اگر طرفدار سری کتاب‌های هری پاتر هستید، جالب است بدانید که بخش‌هایی از فیلمبردای این سری (مخصوصا کتابخانه هاگوارتز) در دانشگاه آکسفورد انجام شده است.

    کتابخانه ایران مال درحال‌حاضر دارای حدودا ۵۰ هزار جلد کتاب بوده و قرار است که تا ۷۰ هزار جلد افزایش داده شود. استفاده از این کتابخانه فعلا برای عموم آزاد است و به راحتی می‌توانید هر کتابی که می‌خواهید را برداشته و مطالعه کنید، اما حق بردنِ کتاب به بیرون از کتابخانه را ندارید.

    در آینده قرار است که در ورودی کتابخانه گیت (Gate) نصب شود و در این صورت، برای استفاده از کتابخانه به عضویت نیاز خواهید داشت. برخی از کتاب‌ها در طبقات بالای کمدها هستند و دستتان نمی‌رسد. اما می‌توانید از کتابدارهای موجود در کتابخانه بخواهید تا آن ها را برای شما پایین بیاورند.

    کتاب‌هایی که در باغ کتاب ایران مال هستند زمینه‌های تاریخ، ادبیات، آیین و مذهب، هنر، روانشناسی و… را پوشش می‌دهند و در بعضی بخش‌ها، کتاب کودکان هم وجود دارد. البته از آنجایی که این کتابخانه تازه افتتاح شده است، هنوز فهرست‌بندی آن به صورت کامل انجام نشده و تقریبا بیش از نیمی از کتاب‌ها به صورت پراکنده در قفسه‌های گذاشته شده‌اند.

    همچنین کتاب‌های عتیقه چاپ مسکو که به زبان لاتین نوشته شده‌اند هم در کتابخانه ایران مال وجود دارند و می‌توانید از کتابدارها بخواهید تا آن‌ها را به شما نشان بدهند.

    کتابخانه در کل سه طبقه است که طبقه اول کتابخانه عمومی، طبقه دوم آرشیو مجلات، و طبقه سوم هم بخش عمومی است، اما از این سه طبقه، فقط طبقه اول افتتاح شده و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

    تا به امروز، چندین برنامه فرهنگی (مانند سازنوازی) در این کتابخانه برگزار شده و قرار است که در روزهای آتی، با افتتاح سایر بخش‌های کتابخانه، کمیت و کیفیت این رویدادهای فرهنگی بیشتر شود. در سرتاسر کتابخانه، قفسه‌های چوبی بلند و زیبا وجود دارند و میز و صندلی‌های راحتی برای مطالعه کتاب‌ها گذاشته شده‌اند. در کف کتابخانه، یک فرش ۳۵۰ متری زیبا پهن شده که دست‌باف است و از کاشان آورده شده است.

    در ضمن قرار است که علاوه بر کتابخانه عمومی، بخش جدیدی برای فروش کتاب نیز افتتاح شود. دو آسانسور آماده به کار هم در کتابخانه است. ساعات کاری کتابخانه ایران مال بصورت زیر است:

    • شنبه تا پنجشنبه: ۸ صبح تا ۱۲ شب

    • جمعه: ۹ صبح تا ۱۱ شب

    بنا به گفته یکی از کتابداران، ساعات کاری کتابخانه در ماه رمضان تا اذان صبح خواهد بود.

    سرای عقیق

    اگر وارد سرای عقیق شوید باز هم احساس خواهید کرد که پا در یک موزه گذاشته‌اید. این مجموعه آثاری مانند مبلمان، میز، تندیس و مجسمه، آیینه، شمع‌دان و ده‌ها نوع مختلف اجناس تزئینی دارد که اکثرا از اروپا (به‌ویژه فرانسه) وارد شده‌اند.

    آثار موجود در سرای عقیق به نوعی عتیقه به حساب می‌آیند ولی خرید برای عموم آزاد است. البته بهتر است بدانید که قیمت‌ اجناس آن واقعا در حد قیمت اجناس عتیقه و تاریخی است و اکثر افرادی که وارد سرای عقیق می‌شوند بیشتر برای بازدید آنجا بودند.

    • ساعات کاری سرای عقیق از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است.

    سرای زمرد

    سراهای ایران مال تمامی ندارند! در هر سرا با یک هنر دیگر از نزدیک آشنا می‌شوید. هر کدام از این هنرها زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. این بار هم در سرای زمرد، با هنر فرش‌بافی قرار است آشنا شوید.

    درست است که در اکثر بخش‌های مجموعه (مانند مسجد، کتابخانه، تالار آیینه و…) فرش‌های دستباف زیبایی پهن شده‌اند، اما هیچ کدام به اندازه فرش‌های موجود در سرای زمرد زیبا نیستند. استفاده از رنگ‌های خاص و جذابی مانند بنفش و رنگ‌های دیگر در این فرش‌های دستباف، واقعا جذبه خاصی به آن‌ها اضافه کرده است.

    وارد سرای زمرد که بشوید، خواهید دید که دور تا دور آن با فرش‌های بسیار زیبا پوشانده شده که هم برای نمایش و هم برای فروش هستند، البته خرید فرش از سرای زمرد هم کار هر کسی نیست! قیمت بعضی از فرش‌ها تا ۴ میلیارد تومان می‌رسد!

    در وسطِ سرا، یک تخته فرش‌بافی وجود دارد و سه هنرمند زحمتکش با لباس محلی، مشغول بافتن یک فرش جدید هستند و شما می‌توانید آنجا نحوه بافتن فرش دستباف را به صورت زنده و از نزدیک ببینید.

    تمامی فرش‌های موجود در سرای زمرد، تولیدِ داخلی هستند و اکثرا از تبریز و قم آورده شده‌اند. در حال حاضر، بین ۳۰ تا ۴۰ قطعه فرش در سرا وجود دارد که ابعاد آن از ۲٫۵ متر شروع شده و تا ۷۰ مترمربع می‌رود.

    • ساعات کاری سرای زمرد هم از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است.

    باغ ایرانی ایران مال

    باغ ایرانی از جمله بخش‌های مجموعه ایران مال  تهران است که بین مردم، سروصدای زیادی کرده و بازدیدکنندگان زیادی را نیز به خود جذب کرده است. باغ ایرانی از دو بخش تشکیل شده (باغ دیدار و باغ ماهان)، ولی در حال حاضر فقط باغ دیدار افتتاح شده که در ادامه خواهید خواند.

    امیدواریم که باغ ماهان هم که طرح آن، الهام گرفته ازباغ شازذه  کرماناست، هر چه زودتر افتتاح شود تا بتوانیم از زیبایی‌های این مجموعه هم استفاده کنیم.

    باغ دیدار

    اگر دقت کرده باشید، تا به حال هر بخشی که در طبقه دوم گفتیم، معماری و فرهنگ ایرانی داشت، اما کمی از بازار که فاصله می‌گیرید احساس می‌کنید در دنیای جدیدی قدم گذاشته‌اید.

    در وسط مجموعه، در کنار بناهای سنتی، باغ دیدار است که با معماری فوق‌العاده مدرن و زیبا، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های ایران مال است. در دو طرف باغ دیدار، درخت‌های پالم کالیفرنیا قرار داده شده‌اند. همچنین یک آبشار در بین دو راسته درخت‌های پالم وجود دارد که از طبقه سوم شروع می‌شود و بعد از ریخته شدن از سکوی چهار مرتبه مرمری، تا انتهای سالن به صورت یک رود کوچک ادامه پیدا می‌کند.

    در ابتدای آبشار هم یک صفحه نمایش بسیار بزرگ گذاشته شده و عکس‌ها و فیلم‌های کوتاه با کیفیتی از طبیعت در آن در حال نمایش است.

    ارتفاع باغ دیدار ۱۴ متر است و سقف آن با شیشه پوشانده شده. در انتهای این آبشار، کافه زیبایی به اسم کافه دیدار است که می‌توانید آن‌جا نشسته و این منظره زیبا را با یک قهوه داغ تماشا کنید (کافه دیدار را در ادامه همین مطلب کامل‌تر معرفی خواهم کرد.).

    سینما ایران مال

    مجموعه سینمایی بازار بزرگ ایران با اینکه یکی از جدیدترین سینپلکس‌های ایران است، اما در همین زمان کوتاه به دلیل ظرفیت و کیفیت بالا، توانسته نظر مثبت بسیاری از بازدیدکنندگان را دریافت کند. سینمای ایران مال در کل ۱۲ سالن دارد، اما در حال حاضر ۹ سالن افتتاح شده‌اند و می‌توانید فیلم‌های روز را در آن ببینید.

    ظرفیت سینما ایران مال بیش از ۱۸۰۰ نفر است و ۳ سالن VIP هم با آخرین تجهیزات و تکنولوژی ساخته شده است.

    قیمت بلیط‌ سینما ایران مال (در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۸) به صورت زیر است:

    • شنبه، یکشنبه، دوشنبه، و چهارشنبه: ۱۵ هزار تومان

    • سه‌شنبه: ۱۰ هزار تومان (نیم‌بها)

    • پنجشنبه و جمعه: ۲۰ هزار تومان

    علاوه بر فیلم‌های ایرانی، فیلم‌های مجوزدار خارجی هم در سینپلکس ایران مال اکران می‌شوند. همچنین برای تهیه بلیط می‌توانید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید:

    • رزرو بلیط از سایت سینماتیکت

    • رزرو حضوری

    دقت داشته باشید که امکان رزرو تلفنی بلیط سینما وجود ندارد. ساعات کاری سینما هم از ۱۱ صبح تا ۱۲ شب می‌باشد اما ممکن است در آینده، سینمای ایران مال سانس‌های بامدادی را هم به برنامه خود اضافه کند.

    سایر بخش‌های ایران مال

    بخش‌هایی که تا الان در این مطلب خواندید، بخش‌های افتتاح شده بازار بزرگ ایران هستند که تقریبا ۱۰ الی ۱۵ درصد مجموعه را شامل می‌شوند. سایر بخش‌ها هنوز در حال ساخت و ساز هستند و امکان بازدید از آن‌ها فعلا وجود ندارد. اما بهتر است با این بخش‌ها هم آشنا شویم:

    • مرکز تفریحی (طبقه همکف)

    • آبنمایش (طبقه همکف، محوطه بیرونی)

    • مرکز تفریحی (طبقه اول)

    • نمایشگاه خودرو (طبقه اول)

    • باشگاه ورزشی (طبقه اول)

    • فودکورت (طبقه اول)

    • پیست یخ (طبقه اول)

    • باغ ماهان (طبقه دوم)

    • گالری (طبقه سوم)

    • مرکز تفریحات خانوادگی یا همان شهربازی ایران مال (طبقه سوم)

    • زمین بازی اسکواش (طبقه آخر)

    • جاده سلامتی (طبقه آخر)

    • مجموعه ورزشی (طبقه آخر)

    • نمایشگاه (طبقه آخر)

    میزان پیشرفتِ عمرانی هر کدام از این بخش‌ها فرق می‌کند. بعضی از این موارد ساخته شده‌اند اما هنوز نیاز به تمیزکاری دارند و به صورت رسمی افتتاح نشده‌اند. برخی دیگر هم در حال ساخته شدن هستند و همانطور که گفتیم، تمامی بخش‌های پروژه ایران مال تا آخرِ سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری کامل خواهند رسید.

    فودکورت و کافه های ایران مال

    در مجموعه ایران مال، دو فودکورت وجود دارد که یکی در طبقه اول و دیگر در طبقه سوم است. بهتر است بدانید که فودکورت طبقه اول هنوز افتتاح نشده، اما در فودکورت طبقه سوم می‌توانید غذاهای متنوعی از فست‌فود گرفته تا غذای سنتی ایرانی و غذای دریایی سفارش دهید.

    اولین رستوران در فودکورت طبقه سوم، رستوران قریشی است که کیفیت غذای آن را می‌توان از بوی مطبوع پیچیده در سالن حدس زد. این رستوران فقط غذاهای ایرانی سرو می‌کند و بازه قیمت آن بین ۱۲ هزار تومان و ۹۵ هزار تومان است.

    فودکورت دیگر در طبقه سوم، مجموعه ساج است که غذای دریایی سرو می‌کند. منوی رستوران ساج تنوع خوبی دارد (حدودا ۱۰ آیتم) و غذاهایی مانند انواع ماهی، میگو، استیک، سالاد و بشقاب‌های ترکیبی در آن هستند.

    بازه قیمت ساج از ۴۴ هزار تومان تا ۱۳۵ هزار تومان است (۲۳ فروردین ۱۳۹۸)

    آخرین فودکورت فعال در طبقه سوم، اکسپرس فود است و همانطور که از اسمش هم پیداست، فست‌فود سرو می‌کند. از آنجایی که غذای سرو شده اکسپرس فود زودتر آماده می‌شود، صف آن هم نسبتا طولانی‌تر است.

    بازه قیمت اکسپرس فود از ۱۵ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان است.

     کافه سینما

    اولین کافه‌ای که در مجموعه ایران مال خواهید دید، کافه سینما درطبقه دوم است که محیطی نسبتا باز دارد و ظرفیت آن بین ۴۰ تا ۵۰ نفر است. در یکی از دیوارهای کافه سینما، حدود ۲۰ صفحه نمایش مربعی وجود دارد که تا بالا ادامه دارند و در آن‌ها، عکس بازیگران ایرانی و خارجی به عنوان دکوراسیون نمایش داده می‌شوند.

    کافه سینما در حال حاضر نوشیدنی‌های سرد و گرم و کیک سرو می‌کند و امکان سیگار کشیدن در این کافه وجود ندارد.

    کافه کتاب

    کافه کتاب یکی از کافه‌های محبوب ایران مال تهران است چرا که داخل باغ کتاب (کتابخانه جندی شاپور) قرار دارد و می‌توانید در حین میل کردن نوشیدنی خود، از کتاب‌های کتابخانه هم استفاده کنید.

    ظرفیت کافه کتاب حدودا ۴۰ الی ۵۰ نفر است و فقط نوشیدنی‌های گرم در آن سرو می‌شوند (یعنی Hot Bar است) و هنوز کیک و خوراکی‌های دیگر هم در منو قرار نگرفته‌اند. در این کافه هم امکان سیگار کشیدن وجود ندارد و بازه قیمت آن از ۱۰ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان است.

    کافه دیدار

    اگر از گردش در مجموعه بزرگ ایران مال کمی خسته شدید و یا دوست دارید از زیبایی‌های باغ دیدار بیشتر استفاده کنید، کافه دیدار بهترین مکان برای شماست. این کافه دقیقا در انتهای باغ دیدار ساخته شده.

    فضای کافه به دو بخش تقسیم شده: بخشی از میزها در داخل کافه و بخش دیگر بیرون از کافه (در انتهای باغ دیدار) هستند. ظرفیت بخش داخلی حدودا ۳۰ نفر و ظرفیت بخش بیرونی تقریبا ۲۰ نفر است. همچنین امکان سیگار کشیدن هم وجود ندارد.

    در کافه دیدار انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد و کیک سرو می‌شود و بازه قیمت آن از ۱۵ هزار تومان تا ۲۷ هزار تومان است.

    کافه لانژ

    این کافه دقیقا در کنار ورودی‌های سالن‌های سینمایی ساخته شده و اگر تا شروع فیلم‌تان زمان زیادی مانده، می‌توانید کمی در این کافه استراحت کرده و یک نوشیدنی میل کنید. محیط این کافه نسبت به سایر کافه های ایران مال کمی دنج‌تر و خلوت‌تر است.

    ظرفیت این کافه حدودا ۴۰ نفر بوده و بازه قیمت آن از ۹ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان است. همچنین در این کافه هم امکان سیگار کشیدن وجود ندارد و ساعت کاری آن، آخرین سانس سینماست.

    تاکسی های ایران مال

    همانطور که قبلا هم گفتیم، هنوز هیچ خط تاکسی، مترو، بی‌آرتی و اتوبوس از تهران به بازار بزرگ ایران راه‌اندازی نشده، اما در داخل مجموعه (انتهای طبقه همکف)، یک ایستگاه تاکسی وجود دارد.

    این تاکسی‌ها متعلق به بخش خصوصیِ «پاکرو تاکسی» هستند، اما به گفته مسئول تاکسی‌ها، این ماشین‌ها موقت هستند و قرار است که مجموعه ایران مال مسئولیت تاکسی‌ها را نیز به صورت خصوصی به عهده بگیرد.

    دقت داشته باشید که نرخ‌های تعیین شده برای این تاکسی‌ها برای کل ماشین تعیین شده‌اند (یعنی به صورت دربست)، نه برای یک نفر. همچنین حتما یادتان باشد که نرخ‌هایی که در زیر آورده‌ایم مربوط به تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ هستند و ممکن است در روزهای آتی، تغییر پیدا کنند.

    نرخ تاکسی های ایران مال تهران

    • اطراف مجموعه: ۱۰ هزار تومان

    • دریاچه داخلی: ۱۰ هزار تومان

    • شمال تهران: ۳۰ هزار تومان الی ۳۵ هزار تومان

    • جنوب تهران: ۳۰ هزار تومان

    • مرکز تهران: ۲۵ هزار تومان

    • شرق تهران: ۳۵ هزار تومان الی ۴۰ هزار تومان

    • غرب تهران: ۲۰ هزار تومان الی ۲۵ هزار تومان

    • کرج: ۳۵ هزار تومان الی ۴۰ هزار تومان (البته برای مقصد کرج، بهتر است که قبل از حرکت، آدرس دقیق‌تان را با راننده در میان بگذارید تا قیمت دقیق به شما بدهد چراکه بخش‌های مختلف کرج، کرایه‌های مختلفی دارند).

    روی هم رفته در این بخش، حدود ۱۵ دستگاه تاکسی وجود دارد که خوشبختانه ماشین‌ها هم تمیز و لوکس هستند (Renault Influence) ولی هیچ کدام از این تاکسی‌ها، تاکسی‌متر ندارند. در ضمن از آنجایی که روزهای سه‌شنبه برای سینما نیم‌بهاست، تعداد بازدیدکنندگان مجموعه زیاد می‌شوند و تقاضا برای تاکسی هم بالا می‌رود و ممکن است کمی معطل بشوید.

    حتما از ایران مال یا بازار بزرگ ایران دیدن کنید


منتشر شده

در

اخبار اجتماعی, بین الملل, گردشگری

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *