ایران خود را برای مقابله با زورگویی‌های آمریکا آماده کرده است

ایران خود را برای مقابله با زورگویی‌های آمریکا آماده کرده است

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد پنجمین سالگرد انعقاد توافق هسته‌ای میان ایران و ۵+۱، اظهار داشت: هدف اصلی که بنا بود محقق شود و مقام معظم رهبری رضایت دادند که این کار صورت گیرد، رفع کل تحریم‌ها، یعنی کلیه تحریم‌های اولیه، تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های ثانویه، تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های اروپا بود.

وی ادامه داد: این موضوع قرار بود هدف و روح برجام باشد. مابقی آن ظرفیت‌های جزئی بود که متاسفانه این ظرفیت‌ها نیز کارآمدی خود را محقق نکرده و ثمری نداشته است. این موضوع که برخی معتقد هستند که برجام یک سند تاریخی است، درست است و تاریخ قطعا قضاوت خواهد کرد؛ ولی رویکرد این قضاوت مهم است و نسل‌های آینده و تاریخ نویسان روی آن قضاوت خواهند کرد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: قطعا خواست مردم برای رفع تحریم به‌خصوص در بعد مادی، حقوقی و قانونی، محقق نشد. برخی می‌گویند که آمریکا بدعهدی کرده است. مگر خود رهبر انقلاب فرمودند که ما مگر به دنبال این بودیم که ثابت کنیم که آمریکا بدعهد و بدقول است.

سیدافقهی افزود: در مقابل خسارتی که ما متحمل شدیم و غنی‌سازی را از سطح ۲۰ درصد به سه و نیم درصد رساندیم، هزاران دستگاه سانتریفیوژ خودمان را از مدار غنی‌سازی خارج کرده و در انبار گذاشتیم، قلب راکتور آب سنگین را خارج کردیم، ۱۱ تن مواد غنی‌سازی شده به نسبت ۲۰ درصد را به روسیه فرستادیم، فردو را تبدیل به موزه هسته‌ای کردیم و بر اساس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی دست بازرسان آژانس را که عمدتا نیز جاسوس در میان آنها هست را برای بازرسی از تاسیسات اتمی باز گذاشتیم، چه دستاوردی داشتیم؟

وی عنوان کرد: آنها نه‌تنها حق ما را ندادند، بلکه تحریم‌ها مضاعف یا به قول خودشان تحریم‌های حداکثری را به ما تحمیل کردند و ما را تهدید کردند. وزارت خارجه آمریکا ۱۲ پیش‌شرط نیز برای ما گذاشت که باید آنها را بپذیریم و تازه بعد از آن به پشت میز مذاکره برویم و راجع به برجام جدیدی گفتگو کنیم.

کاردار اسبق ایران در لبنان اضافه کرد: ما اعلام کرده‌ایم که این شرط‌ها را نمی‌پذیریم و آنها را برای کشور ذلت می‌دانیم. برخی اما دائما می‌گویند که باید برویم و با آمریکا مذاکره کنیم. حالا اگر این ذلت را پذیرفتیم و پای میز مذاکره با آمریکا نشستیم، چه کسی تضمین می‌کند که دونالد ترامپ به وعده‌ای که داده است، عمل کند؟ چه کسی تصمین می‌کند که بعد از آنکه آمریکا ما را به طور کامل خلع سلاح کرد، زیر تعهدات خود نزند؟

سیدافقهی تصریح کرد: حتی اگر ما به توافقی با آمریکا دست یافتیم و متعهد شدیم تا از گروه‌های مقاومت در منطقه  حمایت نکرده و صنایع موشکی خود را تعطیل کنیم، چه تضمینی وجود دارد رئیس جمهور بعدی آمریکا چه بایدن خواب آلو و یا ترامپ احمق باشد، این تعهد را اجرا کند؟

وی خاطرنشان کرد: دقت داشته باشید که همین الان هم جو بایدن می‌گوید برخی از تحریم‌های وضع شده علیه ایران که توسط ترامپ وضع شده است، قابلیت لغو شدن ندارد. تکلیف ترامپ هم که کاملا مشخص است.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: وقتی ایران دید که غربی‌ها به صورت خودخواهانه و بدون توجه به قوانین بین‌المللی و قطع‌نامه شورای امنیت علیه کشورمان اقدام می‌کنند، تهران نیز گام‌های خود را برداشت و دست به کاهش تعهدات خود در برجام زد، به ونزوئلا نفت‌کش ارسال کرد و ان‌شالله به زودی خبرهای خوبی خواهیم شنید و کشتی‌های ما در لبنان، سوریه، یمن و هر کجا که بخواهیم، پهلو خواهند گرفت. ایران خود را برای مقابله با زورگویی‌های آمریکا آماده کرده است.

سیدافقهی یادآور شد: هرچند هنوز می‌توانیم از برخی ظرفیت‌های حقوقی داخل برجام استفاده کنیم؛ ولی باید بگویم که باید منتظر اقدامات آمریکا علیه خود باشیم. آقای ظریف که می‌گوید که آقا مرا صادق و شجاع خطاب کرده است، چرا دیگر فرمایشان رهبر انقلاب را در مجلس بیان نکرد؟

وی خاطرنشان کرد: مگر رهبری نفرمودند که برجام خسارت محض است و شما به خطوط قرمز پایبند نبودید. اگر این خیانت هست یا نیست؟ اگر هم خیانت نیست، تجاوز به خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبری نیست؟ مگر خطوط قرمز آقا، ملک شخصی دولت روحانی بوده که از آن تخطی شده است؟

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: مگر رهبری نفرمودند که تمامی تعهدات خود را گام به گام اجرا کنید و بعد از اجرای تعهدات توسط آنها، گام بعدی را بردارید. تیم مذاکره کننده در مقابل پرخاش کرد و خود شخص رئیس جمهور چقدر به مخالفان هتاکی کرد.

سیدافقهی افزود: دم زدن از برجام خواب آشفته‌ای است که تعبیر ندارد و راهی جز اقتصاد مقاومتی و احقاق حقوق خود با اقتدار و نه با زور، نداریم.

منبع : مهرنیوز

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *