انتقاد از سنگ اندازی و تعلل در قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق

به گزارش خبرنگار مهر، داوود گودرزی فرمانده قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس و اعضای کمیته تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به کم کاری دستگاه‌های اجرایی در اجرای آئین نامه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از سنگ اندازی در قرائت گزارش تهیه شده از سوی این کمیته که سه سال و نیم از تهیه آن می‌گذرد، خواستار تسریع در قرائت گزارش مذکور شدند.

متن نامه منتشره به شرح زیر است:

اعضای محترم هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
اعضای محترم کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز

سلام علیکم

با احترام؛ همانگونه که مستحضرید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دی ماه سال ۹۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در اسفند ۹۲ توسط رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ گردید و متأسفانه با تأخیر چند ساله در سال‌های ۹۵ و ۹۶ آئین نامه‌های اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد ولی اجرای این آئین نامه‌ها نیز با تعلل و کم کاری دستگاه‌ها مواجه شد.

در جلسه مورخه ۰۳/‌۰۹/‌۱۳۹۵‬ صحن علنی مجلس، تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق تصویب و در جلسه ۱۳۹۵/۰۹/۲۳ کمیسیون اقتصادی، اعضا کمیته تحقیق و تفحص از قاچاق انتخاب شدند.

طی ۳ سال و نیم گذشته بارها و بارها پایان تحقیق و تفحص اعلام شده و رئیس کمیته تحقیق و تفحص، اعضا آن و رؤسای کمیسیون فعلی و سابق اقتصادی مکرراً اعلام نموده اند که گزارش به زودی در صحن علنی قرائت می‌شود ولی در عمل اتفاقی نیفتاد که با توجه به دخالت‌های غیرطبیعی در قرائت گزارش، آقای کریمی عضو کمیته تحقیق و تفحص از ابتدای سال گذشته بخش‌هایی از گزارش را قرائت و تخلفات برخی از دستگاه‌ها از قانون مبارزه با قاچاق مانند گمرک و اتاق بازرگانی و حجم قانون گریزی و … را مطرح نمودند.

با پیگیری‌های فراوان رسانه‌ها، تشکل‌های دانشجویی و کارگری، تولیدکنندگان، اصناف، کارشناسان و … در سال گذشته مجدداً اعضا کمیته چندین بار وعده قرائت گزارش را دادند و آقای نوروزی در برنامه تلویزیونی متن و حاشیه در تاریخ ۱۱/‌۱۰/‌۱۳۹۸‬ به همه مردم وعده قرائت گزارش را داد که باز هم وعده‌های داده شده عملیاتی نشد.

در اظهارات برخی نمایندگان به سنگ اندازی و مانع تراشی دست‌های پنهان برای عدم قرائت گزارش و دخالت دستگاه‌های متخلف اشاره می‌شود که در این خصوص چند سوال جدی وجود دارد:

۱- علت تعلل ۳و نیم ساله و عدم جسارت برای پیگیری گزارش و برخورد قاطع با عوامل قاچاقچی و قاچاق ساز چیست؟

۲- دست‌های پنهان که مانع قرائت گزارش شده اند چه کسانی هستند؟

۳- چرا گزارش به جای اینکه در صحن علنی قرائت شود برای متخلفین قرائت شده که سنگ اندازی نمایند؟ و به خود اجازه دخالت و جرح و تعدیل گزارش را بدهند؟

لذا بهترین اقدام در روزهای پایانی مجلس دهم پایان دادن به این شبهات و ابهامات است و قرائت این گزارش به صورت کامل، می‌تواند حداقل کاری باشد که نمایندگان مجلس در این شرایط برای مبارزه با قاچاق کالا انجام دهند.

داوود گودرزی

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی

منبع : مهرنیوز

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *