امنیت و صلح موجود در خلیج فارس در سایه ایران اسلامی محقق شده است

امنیت و صلح موجود در خلیج فارس در سایه ایران اسلامی محقق شده است

 

به گزارش خبرنگار مهر، فریدون همتی ظهر چهارشنبه در مراسم اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز عرشه یکی از ناوهای جنگی ارتش بیان داشت: دهم اردیبهشت، سالروز آزاد سازی جزایر خلیج فارس از استیلای ۵۰۰ ساله استعمارگران، نماد استکبار ستیزی و روحیه آزادی خواهی و مرزداری مردم هرمزگان است. خلیج فارس در سایه ایران اسلامی

وی عنوان کرد: هرمزگان در طول تاریخ همیشه از موقعیتی ویژه و استثنایی برخوردار بوده و خط اتصال تجارت و فرهنگ منطقه با دنیای خارج به ویژه آفریقا، آسیای شرقی (شرق دور) و اروپا بوده است و استیلا بر این آبراهه مهم به نوعی در دست داشتن نبض تجارت و فرهنگ جهان محسوب می شده است.

امنیت و صلح موجود در خلیج فارس در سایه ایران اسلامی محقق شده است
همتی خاطرنشان کرد: بر همین اساس در قرون متمادی خلیج فارس جولانگاه استعمارگران مختلفی از جمله پرتغالی‌ها، هلندی‌ها، انگلیسی‌ها و نیز آمریکایی‌ها بوده، اما ملت ایران و در رأس آن هرمزگانی‌ها به عنوان مرزداران خلیج فارس در ۵۰۰ سال پیش بر استعمارگری پرتغال برای همیشه پایان دادند و تمامی جزایر خلیج فارس و در رأس آن جزیره هرمز آزاد شد.
وی افزود: در هشت سال دفاع مقدس نیز فرزندان رشید این خطه از جمله شهیدان رئیسی و دارا اجازه جولان به ناوها و نیروهای آمریکایی را در خلیج فارس ندادند و به شایستگی از مرزهای آبی کشور با نثار خون خود محافظت کردند.
به گفته استاندار هرمزگان، امروز شاهدیم استعمارگران و دشمنان ایران اسلامی که نتوانستند بر حضور نظامی خود در منطقه دست یابند اقدام به اجرای نقشه‌ای رذیلانه با ابعاد فرهنگی کردند و آن هدف قرار دادن هویت خلیج فارس و زدودن پیشینه آن بود که از تغییر نام خلیج فارس آغاز شد اما با هشدار به موقع مقام معظم رهبری تمام توان فرهنگی کشور در دفاع از این هویت بسیج شد و نویسندگان، مورخان، پژوهشگران، هنرمندان، خبرنگاران و … به میدان آمدند و مردم جهان را در این خصوص آگاه و نقشه دشمنان را عقیم ساختند.
وی مطرح کرد: استان هرمزگان نیز در رأس این مبارزه و جنگ فرهنگی قرار گرفت و با بنیانگذاری جشنواره بین‌المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس و تولید برنامه‌های متعدد و مختلف توانست گام‌های مؤثری در این راستا بردارد که جا دارد از زحمات و تلاش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی تقدیر و تشکر نمایم.
همتی اضافه کرد: امروز جایگاه هرمزگان نه تنها در اقتصاد و تجارت بی بدیل و ویژه است بلکه در حوزه فرهنگ و هنر نیز توانسته با پرداختن به زیر ساخت‌ها و ایجاد عدالت فرهنگی و توجه به مناطق محروم گام‌های سترگی در جهت توسعه فرهنگی استان بردارد و امیدواریم هر چه زودتر شاهد شکوفایی و انتشار تمدن حوزه خلیج فارس به پشتوانه مردم شریف هرمزگان باشیم.
همتی روز ملی خلیج فارس را یاد آور آزاد سازی جزایر، تنگه هرمز و به ویژه جزیره هرمز به دست ایرانیان دلاور، شجاع و فداکار دانست و افزود: در چنین روزی امامقلی خان با همکاری مردم این منطقه بر استعمار پرتغالی‌ها در خلیج فارس پایان دادند و برگ زرینی بر افتخارات و سلحشوری مردم ایران در مقابل استعمارگران و دشمنان افزوده شد.
وی به شرایط ویژه و خاص خلیج فارس اشاره کرد و اذعان داشت: خلیج فارس به دلیل موقعیت خاص و ویژه و مرکزیت تجاری و فرهنگی مورد توجه استعمارگران در دوره‌های مختلف بوده است و هر زمان که قدرت و توان پیدا می‌گردند به خلیج فارس آمده و مناطق مختلف آن را اشغال می‌کردند و همیشه حضوری نامشروع داشتند تا اینکه در دوره صفویه به این استعمارگری پایان داده شد و امروز نیز این حضور نامشروع همچنان به بهانه‌های مختلف وجود دارد.
استاندار هرمزگان بیان کرد: کرانه‌ها و پس کرانه‌های خلیج فارس مملو از تمدن، فرهنگ، زیبایی، ذخایر معدنی، نفت و … است و یک مرکز طلایی برای گردشگری محسوب می‌شود و این ظرفیت‌های عظیم و خدادادی باعث طمع استعمارگران در طول تاریخ بوده است اما با استعانت به خداوند منان و دلاوری‌های نیروی دریایی ارتش و سپاه و هشیاری دولتمردان و هشدارهای به موقع مقام معظم رهبری به خوبی از خلیج فارس و تمدن آن محافظت شده و می‌شود.
همتی به هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دشمنان در هشت سال دفاع مقدس با دلاوری‌ها، شهامت، شجاعت و وطن پرستی مردم ایران اسلامی مواجه شده اند و طعم تلخ شکست را چشیده اند و امروز نیز بدانند که از یک قطره آب خلیج فارس و فرهنگ آن نخواهیم گذشت و با جان و دل از آن پاسداری و محافظت خواهیم کرد.
وی افزود: امروز در سایه ایمان، توانمندی و خودباوری نیروی انسانی، مشکلات از جمله تحریم‌ها و بیماری کرونا را پشت سر خواهیم گذاشت و آینده‌ای پر از موفقیت و پیروزی در راه است.
استاندار هرمزگان در ادامه به کشورهای منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: کشورهای همسایه برادران ما هستند و دارای مشترکات فراوان فرهنگی، مذهبی، تمدنی و … هستیم و نباید به استعمارگران اجازه دهند در منطقه حضور پیدا کنند و خاک خود را به پایگاه‌های دشمنان بسپارند تا در منطقه دست به تفرقه افکنی بزنند و اگر کشورهای حوزه خلیج فارس که به راحتی به تجارت و رفت و آمد در این آبراهه می‌پردازند در سایه امنیت و صلحی است که جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است و ایران با اقتدار حافظ منافع خود و کشورهای منطقه در خلیج فارس و آب‌های آزاد می‌باشد.
همتی عنوان کرد: اگر استعمارگران به حضور نامشروع خود در خلیج فارس ادامه دهند و به هشدارها توجه نکنند در آینده نزدیک وجودشان از این منطقه محو خواهد شد.
گفتنی است؛ امیر دریادار محمدی فرمانده نیروی دریایی منطقه یکم ارتش نیروی دریایی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *