افشای نام ۱۰۰۰ ساختمان ناایمن تهران و برنامه‌ریزی برای جذب آتش‌نشان جدید

افشای نام ۱۰۰۰ ساختمان ناایمن تهران و برنامه‌ریزی برای جذب آتش‌نشان جدید

 

مهدی داوری  در آستانه هفتم مهرماه روز آتش‌نشان در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار کرد: هفتم مهر ماه روز آتش نشانی و خدمات ایمنی را به تمامی آتش نشانان سراسر کشور و نیز مردم تبریک عرض می‌کنم. این روز بهانه‌ایست تا ما از جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های آتش‌نشانان یاد کنیم و البته امسال به دلیل شیوع کرونا انجام یکسری از برنامه‌های ما با محدودیت مواجه شد.

وی درباره اقدامات انجام شده در آتش نشانی تهران طی یکسال گذشته، گفت: هفتم مهر ماه به نوعی سال کاری جدید آتش‌نشانی نیز محسوب می‌شود و ما به همین مناسبت اقدام به بررسی اقدامات خود می‌کنیم. امسال چند ایستگاه افتتاح شده و تجهیزات جدیدی هم به سازمان اضافه شد که در نتیجه این اقدامات مدت زمان حضور آتش‌نشانان در محل کاهش یافت.

داوری در خصوص میانگین زمان رسیدن آتش نشانان تهرانی به محل حوادث گفت: زمان استانداردی که از لحظه تماس با سامانه ١٢۵ و تا لحظه ای که نیرو ها به محل می رسند، یعنی تماس شهروند با سامانه، مدیریت منابع و اعزام نیرو ها به محل تعریف می شود حدود «۶ دقیقه» است. در شهر تهران نیز میانگین زمانی انجام سه مرحله ذکر شده حدود شش دقیقه و تقریبا مطابق با استاندارد های جهانی است که امسال نسبت به سال گذشته دو ثانیه شرایطمان بهتر شده است.

داوری تاکید کرد: البته زمانی که راجع به میانگین زمان رسیدن آتش نشانان به محل صحبت می‌کنیم باید به اینکه این عدد میانگین است توجه کنیم. این مدت زمان در تمام شهر انجام نمی شود اما بیشتر نقاط شهر تهران در شرایط خوبی است. ممکن است در برخی نقاط مدت زمان حضور نیروها بیشتر باشد که یکی از اهداف برنامه توسعه ایستگاه ها برای رسیدگی سریع‌تر به مناطقی است که از نظر تعداد ایستگاه های آتش نشانی دچار خلا هستند.

افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران به ۱۳۶ ایستگاه تا پایان سال

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران درباره تعداد ایستگاه های آتش نشانی که در سطح شهر تهران فعال هستند گفت: در حال حاضر با احتساب یک ایستگاهی که ماه گذشته افتتاح شد به تعداد ١٣٢ ایستگاه رسیدیم و اگر همه اقدامات به خوبی انجام شود تا پایان سال به ١٣۶ ایستگاه خواهیم رسید. البته افق تهران ١۴۵ ایستگاه است. یعنی تهران را با ١۴۵ ایستگاه را می‌بینیم که امیدواریم تا دو سال آینده این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که موجب می شود تعداد ایستگاه ها را افزایش دهیم شرایط ترافیکی و دسترسی نقاط شهری است گفت: به طور مثال ایستگاه های آتش نشانی در مرکز شهر مانند مناطق ١١ و ١٢ شهر تهران فاصله کمتری دارند، که با توجه به میزان مخاطراتی که در این بافت وجود دارد و میزان ترافیکی که در آن وجود دارد این موضوع سنجیده شده است.

داوری افزود: در برخی نقاط دیگر مثل حاشیه تهران فاصله ایستگاه ها بیشتر است. ملاک ما پوشش تمام نقاط تهران است اما می توان گفت به طور کلی مناطق قدیمی تر تهران از نظر تعداد ایستگاه های آتش نشانی شرایط بهتری دارند و مناطق جدید تر ایستگاه های کمتری دارند. برنامه ما نیز این است که در مناطق جدیدتر یا مناطقی که تغییر معابر داشتند ایستگاه های جدیدی داشته باشیم.

به گفته وی ایجاد تغییرات در معابر نیز یک موضوع دیگری است که می تواند نوع فعالیت ایستگاه های آتش نشانی را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل آتش نشانی در هماهنگی با دستگاه های ترافیکی و عمرانی در شهر از آنان خواسته تا تغییرات را به آنها اطلاع دهد چرا که گاهی ممکن است نصب یک گاردریل یا حذف یا اضافه کردن یک دوربرگردان، اولویت ایستگاهی در اعزام به یک نقطه را تغییر دهد.

داوری درباره تجهیزات آتش نشانی تهران برای امدادرسانی به برج های نوساز غرب تهران در صورت وقوع حوادث احتمالی گفت: قطعا بر اساس نوع بافتی که هر منطقه شهر دارد خود را تجهیز می کنیم و آماده مقابله با مخاطرات هستیم. طبیعتاً در نقاطی از شهر که تعداد برج های بلند بیشتر از تجهیزات مورد استفاده بیشتری نیز اختصاص می‌دهیم، اما نکته مهم این است که اگر اتکا ما فقط به مقابله با حوادث باشد مسیر درستی را طی نکردیم. بار ها هم گفته شده که شرایط ایمنی ساختمان نیز یکی از فاکتور های بسیار مهم است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره تجهیزات این سازمان نیز اظهار کرد: این سازمان از نظر تجهیزات وضعیت نسبتا خوبی دارد. وضعیت به روز رسانی تجهیزات آتش نشانی ها باید همواره در دستور کار باشد و به آن چیز هایی که داریم بسنده نکنیم چرا که تغییرات در شهر نیز گسترده است و ممکن است نوع زیرساخت ها و.. نیز دچار تغییراتی بشود. تمام این موضوعات آتش نشانی ها را الزام می کند که به فکر به روز رسانی تجهیزات خود باشند.

فعالیت ۵۰۰۰ آتش نشان تهران در بخش عملیات

برنامه ریزی برای جذب ۲۰۰ آتش‌نشان جدید

داوری در خصوص تعداد تعداد نیرو های آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: دقیقا ۵٢٠٠ نفر هستیم که پنج هزار نفر از آتش نشانان در بخش عملیات مشغول به کار هستند.

وی در باره برنامه اتش نشانی تهران برای افزایش نیروهای این سازمان گفت: امیدواریم با برنامه ای که داریم این تعداد افزایش پیدا کند. هم اکنون ٢٠٠ نفر در حال آموزش هستند. امیدواریم با تدابیری که شهردار نیز اعلام کردند ٢٠٠ نفر دیگر هم امسال جذب شوند و روند جذب نیرو برای آتش نشانی ادامه داشته باشد.

آتش‌نشانی تهران جزو جوان‌ترین سازمان‌ها در کشور

داوری درباره میانگین سنی نیرو های آتش نشانی تهران گفت: طبق آخرین محاسبات میانگین سنی نیرو های آتش نشانی تهران ٣٣ سال است که از این جهت یکی از جوانترین سازمان‌ها در کشور هستیم.

وی درباره برنامه ریزی برای فعالیت آتش نشانان داوطلب در آتش نشانی تهران نیز گفت: به طور حتم برنامه آتش نشانان داوطلب یکی از موضوعات مهم و راهبری برای سازمان آتش نشانی است اما خلا هایی در این زمینه داریم؛ خلا های قانونی که وضعیت ارتباطی سازمان با داوطلبان را به خوبی مشخص نمیکند. ما به دنبال این هستیم که این موضوعات را روشن کنیم.

وی افزود: البته فعالیت داوطلبانه همین حالا هم در سازمان ادامه دارد اما برای حضور در صحنه عملیات نیازمند پشتوانه های قانونی بیشتری هستیم که در حال پیگیری است.

داوری گفت: تعداد آتش نشانان داوطلب بسیار زیاد است و تمام دنیا نیز دارای آتش نشانان داوطلب هستند بدون اینکه ارتباط استخدامی بین آن ها وجود داشته باشد. ما نیز برای هماهنگی این امر باید در خصوص نوع رابطه ای که سازمان با داوطلبان دارد و اینکه به چه نحوی میتوان با یک داوطلب به طور دایم ارتباط داشت شفاف سازی هایی را انجام دهیم. این خلا های قانونی گاهی سازمان را برای ارتباط با داوطلبان دچار مشکل میکند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در خصوص خلا قانونی دیگری درباره برخورد مستقیم با اماکن ناایمن شهر گفت: حوادث مختلفی اتفاق می افتاد که گاهی این موضوعات بررسی می شوند، البته فقط حوادث مورد توجه افکار عمومی نیست، ما حوادث بسیاری داریم که پیش از آن به محل وقوع حادثه بارها هشدار دادیم اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این از توان سازمان یا از شهرداری تهران نیز خارج است که خود برای ایمن سازی یک ساختمان اقدام کند.

تعداد ساختمان‌های ایمن تهران قابل توجه است

رونمایی از سامانه معرفی ساختمان‌های ناایمن در تهران

وی با بیان اینکه تعداد ساختمان های ما ایمن قابل توجه است گفت: گاهی خلأهای قانونی داریم که به طور روشن راجع به مساله ایمنی صحبت نشده است. همچنین سایر سازمان ها نیز باید به وظیفه خود عمل کنند، به طور مثال قطعا همه مراکز درمانی باید مورد توجه مسئولان مربوطه خود باشند و به گزارشات آتش نشانی در مورد مسئله ایمنی اهمیت داده شود، البته نه فقط در مراکز درمانی بلکه در مراکز فرهنگی و تجاری نیز باید نظارت ها را داشته باشیم.

به گفته وی یکی از موارد مورد نیاز جهت رسیدن به وضعیت مطلوب ایمنی، ایجاد اتحاد در زمینه رسیدگی به ایمن سازی ها است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران در ادامه نیز در خصوص نتیجه شناسایی ساختمان های تا ایمن پایتخت و بارگزاری نام آن ها در سایتی برای اطلاع رسانی به شهروندان گفت: این اقدام انجام شده و در حال طی کردن آخرین اقدامات فنی خود است که امیدواریم طی چند روز آینده از آن رونمایی شود.

وی گفت: این بارگزاری را با هزار ساختمان شروع کردیم و این اطمینان را می دهم که تعداد ساختمان هایی که وضعیت ایمنی آن ها بررسی و بارگزاری می‌شود هر روز افزایش خواهد یافت. دسترسی به این سایت پس از اعلام نهایی ازطریق سامانه تهران من شهرداری تهران امکانپذیر خواهد بود.

انتهای پیام

 

اخبار اقتصادی

|بلیط اتوبوس , بلیط هواپیما , بلیط قطار | خرید شارژ , خبر فوری , درج آگهی رایگان


منتشر شده

در

اخبار حوادث

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *