اعطای مشاوره به دانشجویان دارای مشکلات روحی و روانی

اعطای مشاوره به دانشجویان دارای مشکلات روحی و روانی
اعطای مشاوره به دانشجویان دارای مشکلات روحی و روانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، دکتر علی حفیظی از اجرای برنامه‌های متنوع توسط این مدیریت در دوره گسترش بیماری کرونا خبر داد.

وی اعلام کرد: در هفته اول اسفند ماه سال گذشته، تقریباً در انتهای جشنواره دانشجویی چرتکه بودیم و هفته بعد از آن قرار بود جشنواره غذا و جشنواره رویش مخصوص کانون‌های فرهنگی برگزار شود؛ اما برای حفظ سلامت دانشجویان و بر اساس تصمیمات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ تمام برنامه‌های فرهنگی را تا اطلاع ثانوی لغو شد و به تاریخ آتی که اطلاع رسانی خواهد شد انتقال پیدا کرد.

وی افزود: تولید مجموعه داستانی با نام «دانا و کرونا» که تمام مراحل تولید آن از نویسندگی تا طراحی، تولید پادکست، بازنگری علمی در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، انتشار در فضای مجازی توسط دانشگاه شیراز انجام شد.

دکتر حفیظی بیان کرد: جامعه هدف این مجموعه داستانی، کودکان و خردسالان بودند و خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی در شهر و حتی کشور داشت.

تولید مجموعه فیلم و مصاحبه با اساتید دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دیگر موضوعی بود که مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز به آن اشاره کرد و تصریح کرد: علاوه بر تولید مالتی مدیا؛ بالغ بر ۱۵۰ پوستر مختلف با پیام‌های روان شناسی طراحی و بر اساس زمان بندی مشخص در فضای مجازی منتشر شد.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز در ادامه به بیان مطالبی در خصوص کارگروه همیار دانشجو پرداخت و گفت: مجازی شدن آموزش دغدغه‌هایی را برای برخی از دانشجویان ایجاد کرده است؛ در همین زمینه دانشگاه شیراز با طراحی و اجرای طرح «همیار دانشجو» قدمی در راستای تحقق نیازها و خواسته‌های آنان برداشته است.

حفیظی تصریح کرد: تعدادی از دانشجویان به دلیل عدم بهره مندی از وسایلی همچون گوشی هوشمند، لپ تاپ و گزاف بودن هزینه‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت در این دوران دچار برخی مشکلات شدند و مسؤولان دانشگاه شیراز با اجرای طرح «همیار دانشجو» تلاش کردند این دغدغه‌ها و مسائل را تا حدودی کاهش دهد و نیازهای متأثر از کرونا را در زمینه‌های مختلف رفع کند.

به گفته مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز مسائل و مشکلات دانشجویان در ارتباط با آموزش الکترونیکی جمع آوری شده و راه حل هریک از این مشکلات و نحوه ارائه کمک به دانشجویان تدوین شده است.

دکتر حفیظی با بیان اینکه نتیجه بررسی‌های یادشده به تشکیل کارگروه همیار دانشجو در دانشگاه شیراز منجر شد، افزود: این شورا متشکل از کارگروه‌های در زمینه‌های گوناگون آموزشی، مالی و رفاهی، روحی و روانی، فرهنگی و پژوهشی (مختص دانشجویان تحصیلات تکمیلی) است که ریاست آن بر عهده قائم مقام رئیس دانشگاه و معاون آموزشی است و دبیری آن نیز برعهده مدیریت فرهنگی این دانشگاه گذاشته شده است.

وی اظهار کرد: این کارگروه در بدنه دانشکده‌ها و با همکاری معاونان دانشجویی و فرهنگی متشکل از ۱۰۰ تن از استادان و ۵۰ کارشناس فعالیت می‌کند؛ بدین گونه که اساتید و کارشناسان با عنوان پشتیبان دانشجو با اطلاعات اولیه ای که از طریق مرکز آی تی دانشگاه دریافت می‌کنند، حضور دانشجویان در کلاس‌های الکترونیک را رصد می‌کنند.

وی با بیان اینکه کارشناسان به تدریج با همه دانشجویان تماس می‌گیرند، عنوان کرد: اطلاعات کسب شده از این طریق پایش می‌شود و دانشجویان نیازمند به مشاوره و مشکلات روحی و روانی شناسایی شده و به واحد مشاوره دانشگاه شیراز ارجاع می‌شوند؛ همچنین پشتیبان‌های آموزشی به وضعیت تحصیلی دانشجویان رسیدگی می‌کنند.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز ادامه داد: کم و بیش ممکن است دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برای ثبت و نگارش طرح پایان نامه و ارائه پروپوزال دچار مشکل باشند؛ همچنین نیازسنجی در زمینه موضوعات رفاهی و مالی نیز صورت می‌گیرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *