احیا ۴۴ بنای تاریخی روستایی با محوریت اشتغال‌زایی بررسی شد

احیا ۴۴ بنای تاریخی روستایی با محوریت اشتغال‌زایی بررسی شد

 

به گزارش خبرگزاری مهر، احیا ۴۴ بنای تاریخی واقع در بافت روستایی کشور در نشست مشترک مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این‌نشست هادی میرزایی رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با تاکید بر این‌که در شرایط کنونی توجه به احیا ابنیه تاریخی روستایی یکی از اولویت‌های صندوق احیا است، گفت: اشتغال‌زایی و ایجاد بسترهای مناسب برای فعالیت روستایی دو محور مهمی است که با احیا و مرمت ابنیه یادشده می‌توان بخش شایان توجهی از آن را محقق ساخت.

وی با اشاره به اینکه ابنیه تاریخی همواره نقش بی بدیلی در تعاملات انسانی داشته‌اند، افزود: توجه به این‌نقش ارزنده علاوه بر حفظ شأن و هویت بناهای تاریخی، می‌تواند زمینه‌ساز پویایی و کارآمدی اقتصاد روستایی شود و اگر ما با نگاه کارشناسی و هدفمند بتوانیم چنین بسترهایی را ارتقا دهیم به زودی دستاوردهای قابل اتکایی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

میرزایی با اشاره به افزوده‌شدن توسعه صنایع دستی و فرش دستباف به حوزه مأموریت‌های مؤسسه متبوع خود، ادامه داد: بناهای تاریخی که در بافت روستایی قرار دارند به‌دلیل مختصات خاص معماری‌شان می‌توانند با هزینه مرمتی مناسب در چرخه احیا قرار گیرند. امروز تحقق مهاجرت معکوس نیازمند اقدامات عملی است که احیا بناهای تاریخی یکی از این‌فعالیت‌ها به‌شمار می‌رود.

در ادامه این‌نشست کاوه معراجی به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی با استقبال از هم‌افزایی میان دستگاه‌های مختلف برای رشد و توسعه حوزه‌های مرتبط با روستاهای کشور، گفت: توجه به موضوع بناهای تاریخی روستایی به‌عنوان یک‌موضوع مهم مورد توجه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم است و این‌میان نیاز است که مصوباتی جامع و کارشناسی‌شده برای تدقیق امورات مربوط به این‌حوزه به تصویب برسد تا سیاست‌های اتخاذی با تغییرات مدیریتی دچار خدشه نشوند.

وی با بیان اینکه کاروانسراها و بناهای تاریخی همواره مرکز ثقل محیط پیرامونی خود بوده‌اند، افزود: معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم در مرحله کنونی برای احیا ۴۴ خانه روستایی با محوریت اشتغال‌زایی در کنار صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی خواهد بود و تمام ظرفیت خود را برای توسعه این‌مهم به‌کار خواهد بست.تفکر اقتصادی باید در کنار توسعه فرهنگ روستایی باشد. سه‌عنصر مؤثر که در هر جامعه‌ای باعث پیشرفت می‌شود، جامعه، تولید و هنر است و به نظر می‌رسد که این‌پروژه موفق خواهد بود چرا که این‌سه عنصر را داراست.

سعیدرضا جندقیان معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز با اشاره به لزوم پررنگ‌تر بودن نقش تسهیل گیری دولت در ایجاد مشاغل روستایی، گفت: امروز بحث آموزش به منظور ایجاد اشتغال پایدار در جوامع روستایی یکی از موضوعات مهمی است که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها آن را در مناطق روستایی دنبال می‌کند. سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها آمادگی آن را دارد که با اعطای تسهیلات مناسب برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و جلب مشارکت‌های عمومی در جوامع روستایی توسعه فرهنگ احیا بناهای تاریخی روستایی را بیش از پیش محقق سازد.

همچنین در این‌نشست سکینه اشرفی معاون سابق توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، گفت: تا وقتی ارزش واقعی داشته‌های ارزشمند روستاییان به درستی نمایان نشود، کارآفرینان در این‌حوزه سرمایه‌گذاری قابل اتکایی نخواهند کرد.

اشرفی ضمن حمایت از طرح احیا ۴۴ بنای تاریخی روستایی با محوریت اشتغال‌زایی، این‌اقدام را گام اثربخشی برای نمایان ساختن ارزشمندی‌های موجود در روستاها خواند و گفت: در روستاها ما نیازمند شرکت‌های اجتماعی هستیم که با نگاه بازار محور توانمندی‌های روستاییان را بالا ببرند و زمینه حضور بیشتر کارآفرینان را در این عرصه مهیا سازند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *