آوینی تناقضات تمدن غرب را برملا می‌کند

آوینی تناقضات تمدن غرب را برملا می‌کند
آوینی تناقضات تمدن غرب را برملا می‌کند

در ایام سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی، مجموعه برنامه‌های تلویزیونی «میراث مرتضی» و «مجاهد» درباره زندگی و زمانه شهید مرتضی آوینی  در حال پخش است.

در قسمت اول از برنامه میراث مرتضی شیخ عباس محسنی در پاسخ به سوال مجری درباره‌ اینکه پایگاه فکری ما برای مواجهه وایستادگی در مقابل ماهواره و غرب چیست گفت اولاً شهید آوینی سعی می‌کند که مسأله را تشریح کند و بگوید که غرب دوست دارد که بترسید از این که سرنوشت محتوم زمین را همان خواسته خودش جلوه دهد و در ایجاد این وحشت از رسانه کمک می‌گیرد.

اولین چیزی که باید دانست این است که کدخدای غرب آنقدر هم که جلوه می‌دهد مسلط بر اوضاع نیست. اگر غرب آنقدر مسلط بود نمی‌توانست انقلاب اسلامی رخ دهد. دیگراینکه غرب چه نظام‌هایی از زندگی را پدید آورده است و این اتفاقاتی که با انقلاب رخ داده است چگونه همه آن‌ها را نادیده گرفته است. انقلاب دنبال فکر جدید خود است که با فطرت همراه و هماهنگ است.

همینقدر که انقلاب اسلامی در ایران به عنوان جزیره ثبات تمدن غربی، که عنوانی بود که برای‌ایران قبل از انقلاب گذاشته بودند رخ می‌دهد، یعنی‌ اینکه حصارهای اطلاعاتی قابل اعتماد نیستند و کدخدا مسلط نیست. مطلب دوم‌ این است که اصلاً نگاه کنید به ذات غرب که متوجه نقاط متناقض ذات غرب آشنا خواهید شد. برای فهم‌این تناقض باید از دیگر نوشته‌های‌ ایشان کمک گرفت.

در مقاله تجدید و تجدد می‌نویسد اینکه انسان نو شدن را می‌خواهد برای‌ این است که انسان مقصدی را می‌خواهد که بی نهایت است ولی غرب‌ این صفت را برای‌ اینکه بشر نخواهد آن را برای سمت و سوی فطری شدن انتخاب کند،‌این را به یک رویه تبدیل می‌کند که انسان فراموش کند که به کدام سمت می‌خواهد برود. غافل از اینکه‌این میل را به هر سمتی ببرد جوابگوی جهت‌گیری فطری به عنوان پاسخی تام و تمام نخواهد بود.

ممکن است که موقتاً سرگرم کننده باشد اما پاسخگوی نهایی نخواهد بود.‌ این یک تناقض است و تناقض دیگر این است که عالم تکنولوژیک را می‌خواهد بهشت آسمانی کند در حالی که زمین محدودیت دارد. زمین مانند سوخت است که روزی تمام می شود بعد از آن تکنولوژی چگونه کار خواهد کرد؟

۲۴۱۲۴۱


منتشر شده

در

اخبار فرهنگی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *