آواز «پاییزجان» با صدای دکتر شریعتی

مجله مهردکتر علی شریعتی، نویسنده، پژوهشگر، مبارز و سخنران سالهای انقلاب، متولد ۲ آذر سال ۱۳۱۲  در روستای کاهک سبزوار بود. به بهانه سالروز تولد او، برای این پادکست رادیومهر بخشی از آوازخوانی دکتر شریعتی را انتخاب کرده‌ایم، که شعری از مهدی اخوان ثالث را می‌خواند.

یدالله قرایی، دوست مشترک اخوان و شریعتی در جایی می‌گوید: «دکتر شریعتی را من با شعر نو آشنا کردم  و او پس از شنیدن و خواندن شعرهای اخوان‌ثالث، چنان دلبسته شد که خود به سرودن شعر نو اقدام کرد. شریعتی بی‌قرار ملاقات با اخوان بود و همیشه در سخنرانی‌های خود از شعر اخوان استفاده می‌کرد»

  اخوان‌ثالث هم در مورد تأثیر اشعارش روی شریعتی می‌نویسد:

«آشنایی و الفت و دیدارهای من با همشهری مشهور فقیدم مرحوم دکتر شریعتی چندان نبود. آن قدیم‌ها که من جوان و در مشهد ساکن بودم آن مرحوم هنوز نوجوان ده دوازده‌ساله‌ای بود که همراه پدرش استاد محمدتقی شریعتی و در کنار ایشان به جلسات “کانون نشر حقایق” می‌آمد… من نزد پدر مرحوم دکتر یعنی استاد شریعتی نهج‌البلاغه می‌خواندم.»

او در جای دیگری می گوید: «می‌دانستم که او چه هنگامی‌که در دانشکده‌ی ادبیات ‌مشهد درس می‌خواند و چه بعدها به بسیاری از سروده‌های من علاقه داشته‌، آن‌ها را اینجا و آنجا نقل و روایت می‌کرده ‌است‌. دوست فاضل شاعر، دکتر شفیعی کدکنی که گویا از همدوره‌های مرحوم دکتر در دانشکده ادبیات مشهد و با او دوست و دمخور بود، می‌گفت وقتی «زمستان‌» و «چاووشی‌» و «آواز کَرَک‌» در تهران منتشر شد، به مشهد هم رسیده بود، مرحوم شریعتی اول بار در محیط محافظه‌کار دانشکده ادبیات مشهد مثلاً «چاووشی‌» را به درستی و خوبی و رسایی تمام‌، از بر، برای ما روایت کرد. » .

«کویر» کتابی بود که شریعتی نسخه‌ای از آن را به اخوان ثالث تقدیم کرد و در پشت کتاب، این شعر اخوان را نوشته بود:

ما چون دو دریچه رو به روی هم

آگـــاه ز هر بـــگو مــگوی هم‌…


منتشر شده

در

ادبیات و اندیشه

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *