آموزش ایمیل مارکتینگ

آموزش ایمیل مارکتینگ

 

اگر مارکتینگ و بازاریابی را مجموعه‌ای از اطلاع‌رسانی،‌ برقراری ارتباط،‌ ارزش‌آفرینی،‌ جلب اعتماد، انتشار محتوا و حتی حفظ ارتباط پس از خرید نهایی بدانیم، خواهیم دید که ایمیل مارکتینگ ابزاری کارآمد است که می‌تواند تمام این مراحل را پوشش دهد.

اهمیت و مزایای ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ مزایای بسیاری برای کسب‌وکارها به همراه دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بازگو می‌کنیم:

بازگشت سرمایه

ایمیل مارکتینگ بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را در میان روش‌های گوناگون دیجیتال مارکتینگ داراست و سرمایه‌گذاری روی آن معمولا چند برابر آورده برای کسب‌وکارها به همراه دارد.

اثربخشی سریع و در لحظه

نتایج یک کمپین ایمیلی به سرعت و کمی پس از ارسال با باز شدن ایمیل توسط کاربران قابل مشاهده است.

محتوای سفارشی و شخصی‌سازی شده

در دنیای امروز دیگر ارسال محتوای عمومی و یکسان برای تمام کاربران جذاب نیست. با استفاده از سرویس‌های مختص ایمیل مارکتینگ شما می‌توانید برای کاربران پیام‌های شخصی‌سازی شده بفرستید.

برای ایمیل مارکتینگ از کجا شروع کنیم؟

برای یادگیری ایمیل مارکتینگ دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار می‌شوند که در شرایط فعلی نیز به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار دارند. در این مقاله قصد نداریم به معرفی دوره آموزش ایمیل مارکتینگ بپردازیم بلکه تلاش می‌کنیم مراحل لازم برای شروع ایمیل مارکتینگ موفق را برشماریم و به‌علاوه گام‌های اصلی برای ساخت کمپین ایمیل مارکتینگ را نیز شرح دهیم.

ایجاد استراتژی ایمیل مارکتینگ

برای شروع بازاریابی مانند دیگر اجزای پیش‌برد کسب‌وکارتان لازم است یک استراتژی دقیق تدوین کنید و در استراتژی بازاریابی‌تان نقش و موقعیت ایمیل مارکتینگ را مشخص کنید.

در ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید و با توجه به آن مشتریان هدفتان را بشناسید. اینکه کمپین‌ شما قرار است برای چه مشتریانی اجرا شود و به دست چه کسانی برسد اهمیت شایانی دارد. در نهایت قرار است با دقیق‌تر بررسی کردن جامعه هدف به «شناخت پرسونا» و نیازها و مشکلات کاربران خود دست پیدا کنید.

آموزش ایمیل مارکتینگ

ایجاد لیست ایمیل

اگر اطلاعات ایمیل همه مشتریان خود را ندارید، باید شروع به جمع کردن آدرس‌های ایمیل کنید و لیستی جدید ایجاد نمایید. هر چه بیشتر بتوانید با روش‌های مختلفی چون قرار دادن فرم عضوگیری، انتشار کتاب‌های الکترونیکی رایگان، کد تخفیف، برگزاری وبینار، اینفوگرافی و… سرنخ جمع‌آوری کنید، شانس شما برای موفقیت در ساخت یک لیست ایمیل مناسب کسب‌وکارتان بیشتر خواهد بود.

برای تهیه لیست جدید باید دو کار انجام دهید:

۱. تولید محتوای ارزشمند

برای ایجاد انگیزه ارزشمند باید محتوایی کامل و صحیح تولید کنید، برای کالا یا خدماتتان تخفیف بگذارید و ارزشی خاص برایشان ایجاد کنید مثلا ارسال رایگان بگذارید.

۲. ایجاد موقعیت اشتراک

شما می‌توانید اشتراک را در قسمت‌های مختلف وب‌سایت قرار دهید تا جلوی چشم مخاطب باشد. مثلا آن را در منوی سربرگ قرار دهید یا در انتهای پست یا به صورت اسلایدر روی وبسایتتان بگذارید و مخاطبان را تشویق کنید ایمیل خود را ثبت کنند.

انتخاب یک سرویس ایمیل مناسب

شرکت‌های زیادی هستند که به کاربران سرویس ایمیل مارکتینگ ارائه می‌کنند. در کنار سرویس‌های خارجی ایمیل مارکتینگ، شرکت‌های ایرانی مانند سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا نیز خدمات ایمیل مارکتینگ دارند.

مزایای استفاده از این سرویس‌ها مانند ارسال انبوه و زمان‌بندی شده انواع ایمیل، کاربری آسان و امکان استفاده به صورت Drag & Drop، بخش‌‌بندی مشترکین و مخاطبان هدف (سگمنتیشن)، سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی محتوا، اتوماسیون بازاریابی، گزارش‌های آماری و تحلیلی و … قابل چشم‌پوشی نیست اما متاسفانه برخی از سرویس‌دهندگان خارجی استفاده کاربران ایرانی را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده‌اند. مشکلاتی مانند:

  • تحریم‌ کاربران ایرانی
  • مسدود کردن IPهای ایران
  • پرداخت ارزی و هزینه‌های بالا
  • نبود پشتیبانی مناسب
  • کارنکردن برخی قابلیت‌ها در ایران
  • سفارشی‌نبودن متناسب با نیاز کاربران ایرانی

سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا علاوه‌بر ارائه راه‌حل برای مشکلات ذکرشده در بالا، از پشتیبانی قوی فنی و مشاوره مارکتینگی نیز برخوردار است و به‌علاوه یک سرویس رایگان تا سقف ۳۰۰۰ ایمیل و با بهره‌مندی از همه امکانات پنل حرفه‌ای برای کسب‌وکارها در نظر گرفته است.

مشخص کردن نوع کمپین ایمیل مارکتینگ

کمپین‌های ایمیلی در شکل‌های مختلف و با مقاصد گوناگون اجرا می‌شوند. بنابراین باید بر مبنای شناخت مشتریان و اهدافی که دنبال می‌کنید، نوع کمپین را انتخاب کنید. برخی از انواع کمپین‌های ایمیل مارکتینگ عبارتند از:

خبرنامه یا Newsletter

خبرنامه با هدف ارتباط مستمر با کاربران و معمولا به طور منظم ارسال می‌شود. ارسال منظم خبرنامه به شما کمک می‌کند با کاربران فعلی خود در ارتباط بمانید و در ذهن آن‌ها ماندگار شوید.

بازاریابی پیشنهادی یا Marketing Offer

در بازاریابی پیشنهادی شما ایمیلی برای مشتریان می‌فرستید با این رویکرد که پاسخ مستقیمی ایجاد کنید. پیشنهاد شما می‌تواند اطلاع‌رسانی محصولات جدید و تشویق مشتریان به خرید باشد یا تخفیف و تبلیغ برای محصولی خاص. در این روش CTA را بر مبنای واکنشی که از مشتری انتظار داریم، طراحی می‌کنیم.

اعلامیه یا Announcement

در این نوع کمپین ایمیلی برای اعلام محصول جدید، ویژگی‌ها یا خدمات آن ارسال می‌شود. در این کمپین هدف اولیه شما تعامل با مشتریان فعلی است و به‌طور ثانویه تشویق به بازگشت یا خرید مجدد.

ساخت اولین کمپین

پس از ترسیم اهداف، تهیه لیست مخاطبان و مشخص کردن نوع کمپین می‌توانید به سراغ طراحی و اجرای اولین کمپین ایمیلی‌ خود بروید.

در ادامه نکاتی را ذکر می‌کنیم که به شما برای ساخت کمپینی تاثیرگذارتر کمک کنند:

ایجاد یک ساختار متنی خوانا

تمرکز افراد در هنگام خواندن یک ایمیل بازاریابی چندان بالا نیست بنابراین لازم است ایمیل طوری طراحی شود که با یک اسکن چشمی مخاطب به سمت اکشن موردنظر شما هدایت شود. بنابراین نوشتن متن‌های طولانی و استفاده از کلمات سنگین راهکار خوبی نیست. شما باید به گونه‌ای ایمیلتان را طراحی کنید که مخاطب حین خواندن و اسکن کردن به سمت دکمه CTA حرکت کند.

توجه کنید تعداد زیادی از مخاطبین شما با موبایل ایمیل خود را چک می‌کنند بنابراین حتما از طراحی‌های ریسپانسیو استفاده کنید.

استفاده از تصاویر و عناصر جذاب

مطالعات نشان داده است که افراد تا سه روز پس از دیدن یک تصویر می‌توانند تا ۶۵ درصد آن را به خاطر بیاورند در حالی‌که فقط ۱۰ درصد از یک متن را پس از سه روز به یاد می‌آورند. بنابراین قراردادن عناصر تصویری به جای متن به شما کمک می‌کند ساختار به یادماندنی‌تری از ایمیل بسازید.

شخصی‌سازی کمپین ایمیل

امروزه اغلب مخاطبان ترجیح می‌دهند مخاطب یک ایمیل شخصی‌سازی‌شده باشند تا ایمیل‌های عمومی. برای مثال افزودن نام مخاطبان به ابتدای متن ایمیل راهکاری ساده است که می‌تواند به تاثیرگذاری بیشتر و ماندگار شدن نام شما در ذهن مخاطب کمک کند.

  • دسته‌بندی مخاطبان (سگمنتیشن)

سرویس‌های ایمیل مارکتینگ به شما اجازه می‌دهند بر مبنای ویژگی‌های گوناگون کاربران خود را دسته‌بندی کنید تا بتوانید کمپین‌هایی هدفمندتر اجرا کنید. به این ترتیب کمپین‌های شما با نرخ بهتری نتیجه می‌گیرند و کاربران نیز ایمیلی متناسب با نیاز خود دریافت می‌کنند. برخی از ویژگی‌هایی که می‌توانید برای دسته‌بندی کاربران مورد استفاده قرار دهید عبارتند از: مشخصات جغرافیایی، مشخصات جمعیت شناسی (سن، جنس و …)، بازار (علایق مخاطب به بازار یا صنعتی خاص)، فعالیت‌های گذشته، فعالیت‌های جاری و …

یک صفحه فرود مناسب

پس از آن‌که کاربر از طریق ایمیل به اکشن مورد نظر شما هدایت شد، باید وارد صفحه فرود مناسبی از وب‌سایت شما شود. صفحات فرود برای این طراحی می‌شوند که مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنند.

برای ساخت صفحه فرودی جذاب این موارد را رعایت کنید:

  1. عنوانی مفید و جذاب در سربرگ خود قرار دهید.
  2. تصویری قرار دهید که نشان دهنده پیشنهادتان باشد.
  3. محتوایی کامل و ساده، واضح و مختصر بنویسید.
  4. دکمه اقدام به عمل واضحی در صفحه قرار دهید.
  5. پیشنهادی مرتبط و جذاب ارائه کنید.
  6. صفحه خود را سازگار با موبایل و تبلت ایجاد کنید.
  7. برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید.
  8. صفحه تشکر نیز بسازید.

تست A/B و آنالیز نتایج کمپین‌ها

برای مشخص کردن المان‌های مطلوب کاربرانتان و هم‌چنین فرکانس مناسب برای ارسال ایمیل به آن‌ها لازم است متغیرهای گوناگون را در معرض تست قرار دهید و همواره با تحلیل نتایج کمپین‌ها به بهینه شدن کمپین‌های بعدی کمک کنید. از دو طریق می‌توانید میزان موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگ خود را بسنجید:

اول از طریق سرویس دهنده ایمیل مارکتینگ خود و ابزارهای موجود برای سنجش و دوم از طریق ابزارهای تحلیلی وبسایتتان مانند گوگل آنالیتیکس.

جمع‌بندی

بهتر است هر چه زودتر ایمیل مارکتینگ را آغاز کنید زیرا این روش می‌تواند تاثیر به‌سزایی در افزایش نرخ بازدید و فروش کسب‌وکار شما داشته باشد. برای طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ خود زمان بگذارید و آن را به بهترین شکل و متناسب با جامعه مخاطبینتان طراحی کنید.

در نهایت بهتر است از سرویس ایمیل مارکتینگی استفاده کنید که نتایج کمپین را به شما به درستی نشان دهد، کار با آن ساده باشد و به شما برای طراحی هرچه بهتر و جذاب‌تر کمپینتان کمک کند. پیشنهاد ما به شما سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا است. سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا در کنار تمام امکانات لازم برای ساخت کمپین، طراحی ایمیل، زمان‌بندی، دسته‌بندی مخاطبین، تحلیل و آنالیز و …. ۳۰۰۰ ایمیل رایگان نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

 


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, اپلیکیشن و بازی

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *