آغاز مطالعات و کاوش در معدن نمک چهرآباد زنجان

آغاز مطالعات و کاوش در معدن نمک چهرآباد زنجان
آغاز مطالعات و کاوش در معدن نمک چهرآباد زنجان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند گفت: این پژوهش‌ها برای دست‌یابی به اطلاعاتی در خصوص مردان نمکی و محوطه اطراف معدن چهرآباد خواهد بود.

وی افزود: پژوهش‌های باستان‌شناسی نتایج جالب توجهی از تکنیک‌ها، مراحل و ابزارهای استخراج نمک و ارتباط محوطه‌های پیرامون با معدن نمک را روشن ساخته است. این کاوش‌ها توسط کارشناسان باستان‌شناسی این اداره‌کل، همراه با اساتید و کارشناسان دانشگاه و موزه معدن‌کاوی بوخوم آلمان انجام می‌یابد تا زوایای تاریک زندگی معدن‌کاران دوران باستان و جزئیات ارزشمندی از تکنولوژی و فرهنگ ساکنان این سرزمین را در دوران هخامنشی و دوره ساسانی آشکار کند.

ارجمند تصریح کرد: کشفیات تصادفی معدن‌کاران یک شرکت خصوصی و نیز کاوش‌های باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان پس از آن منجر به کشف مومیایی‌های طبیعی بییشتر و اشیاء و آثار فراوان معدن‌کاوی کهن شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان اظهار کرد: با توجه به وجود پرسش‌ها و ابهامات فراوان معدن نمک، بر آنیم تا با بهره‌گیری از باستان‌شناسان و دیگر متخصصان مرتبط، پژوهش‌ها در معدن نمک را در سال‌جاری ادامه دهیم و به این منظور کاوش‌های باستان‌شناسی انجام خواهد یافت.

ارجمند خاطرنشان کرد: همچنین کاوش در معدن دوزلاخ موجب توجه بخشی از باستان‌شناسی ایران به یکی از شاخه‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته به نام باستان‌شناسی معدن شد.


منتشر شده

در

زنجان

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *