آغاز مرحله جدید اقدامات داوطلبانه و جهادی در روزهای کرونایی

آغاز مرحله جدید اقدامات داوطلبانه و جهادی در روزهای کرونایی

به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تقریباً تمامی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و حتی مردم برای مقابله با شیوع این ویروس وارد میدان شده و هر کدام با توجه به تخصص خود اقدام به عمل کردند. سازمان داوطلبان هلال احمر نیز به عنوان یک نهاد ارائه دهنده خدمات داوطلبانه، علاوه بر نیروهای خود با همکاری تشکل‌های مردم نهاد و جوان اقدام به انجام طرح‌ها و برنامه‌های متعدد در سطح کشور کرد.
در مرحله اول مقابله با شیوع ویروس کرونا، ضدعفونی کردن معابر، توزیع بسته‌های بهداشتی میان مردم و تولید اقلام محافظت کننده همچون ماسک و دستکش در اولویت طرح‌های این سازمان بود و همچنان نیز ادامه دارد. حال نیز با کاهش شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس و همچنین تاکید حضرت آیت الله خامنه ای بر لزوم کمک مومنانه بر مستضعفان و نیازمندان، مرحله دوم اقدام داوطلبی بر روی کمک‌های معیشتی معطوف شده است. بسیاری از گروه‌های جهادی نیز تمرکز خود را علاوه بر مقابله با کرونا بر روی یاری رسانی به خانواده‌ها و مناطق محروم گذاشته‌اند.
در همین خصوص محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر در گفتگو با خبرنگار مهر، با ارائه گزارشی از آخرین اقدامات این سازمان برای مهار کرونا، گفت: داوطلبان سازمان از ابتدای شیوع کرونا شروع به انجام اقدامات متعدد کرده‌اند اما آمارها و جزئیات فعلی تا تاریخ ۲۵ فروردین است. تا هفته گذشته خیریه‌های همکار با سازمان داوطلبان مجموعاً ۹ میلیارد تومان برای کمک معیشتی به خانوارهای نیازمند جمع آوری کرده‌اند.
نصیری با اشاره بر فرموده اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم توجه ویژه به اقشار آسیب دیده معیشتی و اقتصادی، اظهار داشت: در همین راستا دور جدید فعالیت‌های داوطلبانه وارد عرصه کمک‌های معیشتی به خانوارهای نیازمند خواهد شد و در روزهای آتی همکاری بیشتری با تشکل‌ها خواهیم داشت. تاکنون نیز ۱۱۳۱ منطقه حاشیه نشین و کم برخوردار با اجرای طرح‌های پیشگیری از کرونا تحت پوشش قرار گرفته‌اند.
رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر با تاکید بر توزیع ۵۰ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان نیز یادآور شد: به علاوه تا ۲۵ فروردین ماه نیز ۱۷۱ هزار بسته بهداشتی میان این خانوارها توزیع شده است.
وی تاکید کرد: سازمان داوطلبان تاکنون به ۳۱ تشکل برای مقابله با کرونا مجوز تبلیغات و فعالیت اعطا کرده و با آنها همکاری داشته است.
جمع‌آوری ۴۵۰ میلیارد ریال کمک‌های غیر نقدی
رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر با اشاره بر جمع آوری قریب به ۴۵ میلیارد تومان کمک‌های مردم‌های مردمی غیر نقدی در مبارزه با کرونا، تصریح کرد: به علاوه تاکنون با کمک نیروهای داوطلب، بیش از ۱۱۰۰ پروژه داوطلبی توسط قریب به ۷۲ هزار و ۷۰۰ نفر انجام شده است.
نصیری با اشاره بر برپایی ۱۳۰۰ پایگاه برای غربالگری و تب سنجی افراد در مبادی ورودی شهرها و اماکن عمومی عنوان کرد: در همین راستا نیز بیش از ۱۰ میلیون و ۱۱۰ هزار نفر از هموطنان نیز از این خدمات بهره برده‌اند.
توزیع بیش از یک میلیون ماسک میان مردم و کادر درمان
وی با اشاره بر فعالیت بیش از ۸۰۰ کارگاه تولید اقلام بهداشتی توسط داوطلبان هلال احمر، ابراز داشت: تا تاریخ ۲۵ فروردین ماه نیز بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد ماسک، ۱۴۷ هزار جفت دستکش و بیش از ۲۶ هزار و ۶۰۰ ثوب لباس سرهمی توسط داوطلبان تولید شده است.
نصیری با تاکید بر گندزدایی ۹۲ هزار کیلومتر از معابر شهری توسط داوطلبان این سازمان، اظهار داشت: بیش از ۸ هزار معبر و خیابان توسط داوطلبان ضد عفونی شده و تاکنون نیز ۵ میلیون و ۳۷۰ هزار مواد ضدعفونی کننده مصرف شده است.
ضدعفونی کردن زندان‌ها و گرمخانه‌ها توسط نیروهای داوطلب
وی افزود: به علاوه تاکنون ۹۰ گرمخانه، ۳۸ زندان، بیش از ۲۸۰۰ مسجد، ۱۰۷۶ هزار همراه سرا و بیش از ۲۲ هزار مکان دیگر توسط داوطلبان و نیروهای مردمی ضد عفونی شده است.
نصیری با اشاره بر دیگر اقدامات این سازمان در ایام اخیر گفت: توزیع قریب به یک میلیون ماسک میان مردم، ارائه خدمات پزشکی توسط ۳۵۰ پزشک داوطلب در ۵۷ نقاهتگاه، مشارکت ۴۸۵ تشکل مردم نهاد و ۱۲۴ بنگاه اقتصادی در طرح‌های مقابله با کرونا از جمله امور انجام شده است.
رئیس سازمان داوطلبان با اشاره بر گندزدایی از وسایل حمل و نقل عمومی توسط نیروهای مردمی بیان کرد: تاکنون قریب به ۴۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس، تاکسی و خودرو در سطح شهر ضدعفونی شده‌اند تا با این ویروس مقابله شود.
وی در پایان کرد: اقدامات سازمان داوطلبان و تشکل‌های مردم نهاد همچنان ادامه دارد و تا پایان شکست کرونا به فعالیت‌های خود ادامه خواهیم داد اما فاز جدید برنامه‌ها محرومیت زدایی از نیازمندان خواهد بود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *