آغاز بهره‌برداری از ۳ طرح بزرگ و ملی وزارت جهادکشاورزی با دستور رئیس‌ جمهور

به گزارش خبرآنلاین، در مراسمی ۸۱۵ پروژه در قالب برنامه بزرگ و کشوری «تدبیر و امید برای جهش تولید» از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی آغاز به کار کرد.

در این راستا بهره‌برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار در سراسر کشور، بهره‌برداری از ۵ طرح آب و خاک به مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار با همت وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های هرمزگان، یزد و لرستان انجام گرفته است.

گفتنی است این ۸۱۵ پروژه با مجموع اعتبار ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اجرا و با بهره‌برداری از آنها برای ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

مرحله نخست طرح آبیاری نوین در دشت میناب افتتاح شد

بنا به گزارش ایسنا، مرحله نخست طرح شبکه آبیاری نوین دشت میناب، به دستور رئیس جمهور بصورت ویدئو کنفرانس و با حضور معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی افتتاح شد.

فریدون همتی استاندار هرمزگان در مراسم افتتاح این پروژ، گفت: برای اجرای این طرح در ۳ هزار و ۷۵۰ هکتار از دشت میناب، بیش از ۷۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

فریدون همتی افزود: با بهره برداری از مرحله نخست شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب، گام بزرگی در راستای بهره برداری بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی زمین‌های تیرور، چاه اسماعیل، چاه شیرین، زیارت مولا و گوربند برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای مرحله نخست این طرح از اسفند سال ۹۶ آغاز شده است، تصریح کرد: با بهره برداری از مرحله نخست طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب ۷۵۰ تن مشغول بکار می‌شوند.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه آب مورد نیاز این طرح از مخزن سد شمیل و نیان تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: پیش از این آب مورد نیاز کشاورزی از سرریز مازاد سد استقلال میناب و چاه‌ها تامین می‌شد.

وی به خشکسالی چند دهه اخیر و افت محسوس کیفی و کمی چاه‌های منطقه اشاره کرد و افزود: بعلت نبود اطمینان از حقابه پایدار، بخش وسیعی از زمین‌های کشاورزی بصورت آیش رها شده بود که با اجرای این طرح، تحول عظیمی در توسعه کشاورزی و رونق اقتصادی منطقه ایجاد شده است.

استاندار هرمزگان بیان کرد: مهمترین اهداف اجرای این طرح تامین امنیت غذایی، افزایش کارایی مصرف آب، احیای دوباره زمین‌های کشاورزی میناب، بهبود بازدهی آبیاری از ۳۵ به بیش از ۸۰ درصد و افزایش بهره وری از دو منبع ارزشمند آب و خاک است.

همتی اضافه کرد: تعادل بخشی به منابع با هدف کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی، افزایش توانمندی کشاورزان با ایجاد مشارکت بیشتر با نهادهای مرتبط، افزایش سطح درآمد کشاورزان و کاهش هزینه‌های کارگری از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

این خبر در حال تکمیل است…

۲۷۲۱۹

منبع : خبرآنلاین


منتشر شده

در

اخبار سیاسی

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *