آبخیزداری نگران غرق شدن‌های پساکرونایی!

آبخیزداری نگران غرق شدن‌های پساکرونایی!

 

آبخیزداری نگران غرق شدن‌های پساکرونایی!

رضا عظیمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بارش‌های اخیر با توجه به اقدامات اساسی و مرمت‌های صورت گرفته خسارتی در حوضه‌های آبخیز به دنبال نداشته است، افزود: در حال حاضر بواسطه شیوع ویروس کرونا حضور مردم در عرصه های طبیعی و رودخانه‌ها کم است، اما این نگرانی وجود دارد که با پایان این بیماری حضور در عرصه‌ها و مسیرهای منتهی به رودخانه‌ها افزایش یابد، به همین دلیل باید توصیه‌های لازم به مردم برای جلوگیری از حضور در مسیر رودخانه‌ها و سیلاب انجام شود.

وی اضافه کرد: یکی از عمده نگرانی‌ها غرق شدگی در پشت سازه‌هاست، البته تابلوهای شنا ممنوع در نقاط خطر نصب شده است ولی با توجه به بی‌توجهی برخی از افراد، بیشترین خطر در این حوزه است که باید هشدارهای لازم در این راستا انجام شود.

عظیمی در خصوص اقدامات آبخیزداری طی سال گذشته بیان کرد: در سال گذشته بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان اعتبار به استان مرکزی تخصیص یافت که ۲۶ میلیارد تومان آن منجر به عقد قرارداد و اجرای ۱۰۰ درصدی کار شد.

وی اقدامات انجام شده را مربوط به پروژه های پخش سیلاب، احداث بندهای گابیونی، بند خاکی، عملیات بیولوژیکی و سنگ و ملات دانست و گفت: مابقی منابع مالی اختصاص یافته به استان در سه ماهه نخست سال جاری اجرایی خواهد شد.

عظیمی با بیان اینکه بیشترین منابع اختصاص یافته با شش میلیارد تومان در شهرستان شازند هزینه شده است، افزود: با توجه به حجم بارش ها در شازند، سیل‌خیزی و وجود سرشاخه‌های سد الغدیر ساوه در این شهرستان و به منظور جلوگیری از تجمع رسوبات در بالادست و حرکت به سمت پایین دست بیشترین اقدامات آبخیزداری در شازند انجام می‌شود.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به اینکه پس از شازند بیشترین اعتبارات و پروژه‌ها در تفرش، زرندیه، دلیجان و خمین اجرایی شده است، بیان کرد: با توجه به بارش‌های ابتدای سال ۹۹، تقریبا ۱۵ میلیون مترمکعب روان‌آب پشت سازه‌های آبخیزداری کنترل شده است که تقریبا به میزان روان‌آب‌های کنترل شده سال گذشته است.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *