دلایل مرگ مادر باردار ارومیه‌ای چیست؟

داستان از این قرار است که شامگاه سه‌شنبه، ۹ مهرماه جاری زنی باردار با علایم بیماری به بیمارستان شهید مطهری ارومیه مراجعه کرده و بلافاصله اقدامات تشخیصی و درمانی در این خصوص از سوی این مرکز درمانی انجام شده است.

پس از بررسی دقیق این پرونده توسط متخصصان، لزوم استفاده از دستگاه پلاسمافرزیس /تعویض‌خون/ برای این بیمار تشخیص داده شده و از آنجایی که این دستگاه که در اختیار سازمان انتقال خون قرار دارد مشکل فنی داشته است، امکان استفاده از آن فراهم نمی‌شود و بیمار به همراه ۲ نفر کادر درمانی با آمبولانس به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز اعزام می‌شود.

این مادر باردار در این بیمارستان نیز به علت وخامت شرایط جسمانی و با وجود تمامی تدابیر درمانی در ساعت ۶:‌٣۰ جان می‌بازد؛ پس از این ماجرا خبرنگار ایرنا که از طریق منبعی آگاه از فوت این بیمار آگاه شده بود، بلافاصله ضمن برقراری ارتباط با دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی موضوع را پیگیری کرد که البته در ابتدا با پاسخ تند معاون درمان دانشگاه مبنی نبود الزام برای پاسخگویی روبرو شد و پس از آن روابط عمومی دانشگاه طی ۲۴ ساعت به سوالات پاسخ داد.

معاون درمان دانشگاه در پاسخ کتبی به سوالات خبرنگار ایرنا در این خصوص نوشت: کالیبره‌نبودن دستگاه تعویض خون یا پلاسما فرزیس در اداره‌کل انتقال خون این استان و مقدور نبودن انجام این عمل در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز عامل فوت این مادر باردار بوده است.

دکتر ابراهیم حسنی اظهار داشت: این بیمار ٢٢ ساله که‌ هفته بیست و سوم بارداری نخست خود را طی می‌کرد، ۹ مهرماه جاری با نشانه‌های ضعف، بی‌حالی و اکیموز و پتشی (‌خونریزی‌های زیرجلدی)‌ به بیمارستان شهید مطهری ارومیه مراجعه کرد و از آنجایی‌ که این خونریزی‌ها سه روز پیش از مراجعه آغاز شده بود، بلافاصله اقدامات درمانی بر روی بیمار آغاز شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط بحرانی و مراجعه دیرهنگام بیمار به این مرکز درمانی و نیاز به دریافت برخی خدمات تکمیلی ‌و انجام پلاسمافرزیس، این فرد پس از هماهنگی با بیمارستان امام رضا (‌ع)‌ تبریز  حدود ساعت ۲ با همراهی ۲ نفر کادر درمانی به این بیمارستان اعزام شد.

وی با اشاره به وجود دستگاه تعویض خون در اداره‌کل انتقال خون آذربایجان‌غربی، بیان کرد: این دستگاه برای عرضه خدمات به بیماران نیازمند مراکز درمانی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در زمان مراجعه این بیمار به دلیل نقص فنی و کالیبره‌نشدن قابل استفاده نبود.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی در خصوص استفاده‌نکردن از بالگرد برای اعزام این بیمار به تبریز نیز گفت: استفاده از بالگرد جهت اعزام بیماران منوط به روشن بودن هواست و در تاریکی امکان بهره‌مندی از خدمات بالگرد مقدور نیست.

دکتر حسنی افزود: انجام «پلاسمافرزیس» در بیمارستان امام رضا (‌ع) ‌تبریز نیز به علت وخامت شرایط بدنی و با وجود تمامی تدابیر درمانی برای این بیمار مقدور نبوده و این مادر باردار در ساعت ۶:‌٣۰ در آن بیمارستان فوت کرد.

مصاحبه معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی با صدا و سیما

اما پس از این مصاحبه کتبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار صدا و سیما گفت: بیماری TTP یک بیماری بسیار خطرناکی است که در بسیاری از منابع پزشکی هم آمده که با مرگ و میر بالایی همراه است و هر چقدر مراجعه بیمار دیرتر باشد احتمال این مرگ و میر بالاتر می‌باشد.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی پس از این مصاحبه کتبی با ایرنا و در گفت و گو با خبرنگار صدا و سیما علت مرگ این زن باردار را بیماری «TTP» عنوان کرد و گفت: TTP یک بیماری بسیار خطرناک است که در بسیاری از منابع پزشکی هم آمده که با مرگ و میر بالایی همراه است و هر چقدر مراجعه بیمار دیرتر باشد احتمال این مرگ و میر بالاتر می‌باشد.

دکتر حسنی افزود: متاسفانه این بیمار چند روز بعد از شروع علایم به بیمارستان مراجعه کرده ولی تیم پزشکی سریعا فعال شده و بیمار بلافاصله توسط رزیدنت زنان و سپس توسط فوق تخصص زنان و متخصص داخلی ویزیت شده و آزمایشات لازم انجام شده و درخواست مشاوره فوق تخصص خون نیز شده بود که به هر حال TTP تشخیص داده شد.

وی اضافه کرد: یکی از اقدام‌هایی که می‌تواند بر روی این بیمار انجام گیرد، پلاسمافرزیس است که درخواست شد ولی باید به این نکته نیز توجه داشت این بیماری مثل یک عمل جراحی نیست که فرض کنید مثلا شریان بیمار قطع شده و آن را ترمیم کنند و بیمار نجات پیدا کند بلکه این بیماری یک بیماری داخلی به شمار می‌رود که ممکن است هفته‌ها هم درمان کنید و نتیجه نگیرید.

وی تاکید کرد: اینکه از آغاز علایم بیماری چه مدت گذشته باشد، بسیار مهم است و همکاران فوق تخصص و پزشکان معالج در این خصوص تصمیم به انجام پلاسمافرزیس گرفته بودند.

وی اضافه کرد: درخواست پلاسمافرزیس برای این بیمار در ساعت ۲۳ انجام شده و حتی رئیس دانشگاه تا ساعت ۱۲ شب پیگیر موضوع بودند و با مدیرکل انتقال خون صحبت شده و گفتند که دستگاه فعلا خراب است و امکان پلاسمافرزیس نیست و تصمیم به اعزام بیمار به تبریز گرفته شد.

دکتر رحیم اصغری، فوق تخصص انکولوژی نیز که از متخصصان کلینیک تدبیر ارومیه است، در گفت و گو با صدا و سیمای آذربایجان‌غربی، گفت: بیماری «پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک/ TTP» یک بیماری بسیار خطرناک و جدی هم برای جنین و هم برای مادر است.

پلاسمافرزیس (تعویض پلاسما) یکی از اقداماتی است که با حذف آنتی بادی‌ها به بهبودی کمک می‌کند ولی قطعا علت اصلی در مرگ این مادر تاخیر در مراجعه بوده است.

 وی افزود: پلاسمافرزیس (تعویض پلاسما) یکی از اقداماتی است که با حذف آنتی بادی‌ها به بهبودی کمک می‌کند ولی قطعا علت اصلی در مرگ این مادر تاخیر در مراجعه بوده است؛ بیمار اگر از پنج روز قبل که علامت‌دار بوده، مراجعه می‌کرد قطعا شانس بهبودی بیشتر بود.

یکی از مخاطبان ایرنا نیز در این باره سوالی مطرح کرد: «چرا طی ۲ ماه گذشته پلاسمافرزیس در ارومیه تعطیل بوده است و کسی جوابگو نیست»؟

۴۶


منتشر شده

در

آذربایجان غربی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *