بودجه وزارت میراث فرهنگی رشد کرده اما کافی نیست

بودجه وزارت میراث فرهنگی رشد کرده اما کافی نیست

 

بودجه وزارت

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در دیدار با مجمع نمایندگان منتخب مردم استان مازندران در مجلس یازدهم که عصر دیروز دوشنبه ۸ اردیبهشت در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: این‌که مازندران به کشاورزی و گردشگری محدود شده، اتفاق خوبی است و مسیر سیاست‌گذاری نیز درست است؛ اگر صنعتی بخواهد در مازندران شکل بگیرد بهتر است مرتبط با حوزه‌های بسته‌بندی محصولات غذایی، کشاورزی و صنعت توریسم باشد.

وی افزود: شهرهای پیشرفته در دنیا به‌واسطه گردشگری شناخته شده‌اند نه صنعت. شیوع کرونا همه و به‌ویژه دولت‌ها را متوجه این‌موضوع کرد که اگر گردشگری کاهش پیدا کند، تمام اقتصاد کشور با رکود روبرو می‌شود و صنعت و کشاورزی هم آسیب می‌بیند. واقعیت این است که در حال حاضر، تمام حمایت‌ها از صنعت و کشاورزی انجام می‌شود. یعنی توجه دولت و همه دستگاه‌ها حول این دوبخش است و تمام منابع نیز به آن اختصاص پیدا کرده؛ درحالی‌که تولید مربوط به بخش خدمات هم است، از نمایندگان منتخب مردم در مجلس یازدهم شورای اسلامی تقاضا دارم این‌صنعت را فراموش نکنند. زیرا گردشگری برای مازندران حائز اهمیت است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: وام‌های ارزی چندمیلیون دلاری و وام‌های ریالی چندهزار میلیارد ریالی به صنعت داده می‌شود. درحالی‌که در حوزه گردشگری شغل‌های کوچک داریم و تمامی آن‌ها پایدار هستند مانند بوم‌گردی‌ها به طوری‌که در ابتدای دولت دوازدهم ۴۰۰ واحد بوم‌گردی داشتیم، اما اکنون به بیش از ۲ هزار واحد افزایش پیدا کرده و کمترین حمایت توسط دولت در این‌بخش انجام شده است، وام‌های این‌بخش بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.

مونسان گفت: در ابتدای سال ۹۶ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان کل بودجه این‌وزارتخانه بود و اکنون به بیش از ۱,۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است، اما این‌عدد کافی نیست. یکی از مشکلات ما این بود که سندهای چشم‌انداز در حوزه گردشگری نداشتیم. سند توسعه گردشگری کشور را که مصوبه قانونی مجلس بود انجام دادیم و اکنون در هیأت دولت منتظر هستیم تا مطرح شود. سند اقدام ملی گردشگری نیز با کمک سازمان جهانی گردشگری در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم در سال جاری از آن بهره‌برداری کنیم. همچنین فاز اول سند برند ملی گردشگری به پایان رسیده و در حال تکمیل هستیم. بنابراین اسناد بالا دستی به سمت جلو پیش می‌رود.

افتتاح پروژه‌های مختلف مازندران با دوهزار میلیارد تومان اعتبار در سال جاری

وی در ادامه گفت: برای مازندران در حوزه گردشگری برنامه‌های خوبی داریم. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران قول داده در سال جاری پروژه‌های مختلف بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری کند.

محمدعلی محسنی بندپی نماینده منتخب مردم نوشهر و چالوس در مجلس یازدهم شورای اسلامی هم در ادامه این‌دیدار گفت: متأسفانه صنعت گردشگری ما در مازندران زیاد توسعه و رونق نداشته است. مازندران به‌دلیل پوشش سبزی که دارد، مورد علاقه مردم قرار گرفته است. تقاضا داریم توجه ویژه‌ای شود در برخی از نقاط غرب استان به‌اندازه افراد مقیم، توریست مقیم داریم. در بهار امسال به‌دلیل شیوع کرونا آسیب زیادی به مردم منطقه وارد شده است.

سپس مهدی سعادتی نماینده منتخب مردم بابل در مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: دولت به استان توجه نکرده است. زیرساخت‌ها برای صنعت گردشگری آماده نیست، نگاه کشوری به استان ضعیف است. در صنعت هوایی مشکلات حاد داریم. موضوعی که در استان مغفول مانده صنعت دریانوردی ماست، حاضر هستیم با کمک وزارتخانه بتوانیم این‌بخش را رونق دهیم. همچنین صنایع‌دستی در حوزه جذب گردشگر و اشتغال می‌تواند، تأثیرگذار باشد. جاذبه‌های گردشگری استان بسیار است اما متأسفانه به آن توجه نشده است.

سعادتی گفت: ۵۰۰ نفر از سرمایه‌گذاران استان مشکل گذراندن پروسه اداری دارند باید بتوانیم این‌مشکل را با کمک وزارتخانه رفع کنیم و زیرساخت‌ها را برای آن‌ها فراهم کنیم.

مرکز پژوهش گردشگری در استان راه‌اندازی شود

منصورعلی زارعی نماینده منتخب مردم ساری در مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: از وزارتخانه تقاضا دارم یک‌مرکز پژوهش گردشگری در استان راه اندازی شود.

کمال علیپور خنکداری نماینده منتخب مردم قائمشهر در مجلس یازدهم شورای اسلامی نیز گفت: استان مازندران در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو شناخته شده است. باید همه تلاش کنیم میزبان خوبی باشیم باید در بحث بودجه به این‌موضوع توجه شود. ضریب بودجه استان مازندران کم است و امیدواریم بتوانیم با اصلاح آن زیرساخت‌ها را درست کنیم.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *